Hoe maak je waterstofsulfide van zwavelzuur en ijzer (ii) sulfide?

Graag druppelsnelheid op 1kg ijzer (ii)sulfide en benodigde hoeveelheid zwavelzuur(98%). Andere ideeën zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
Reddie
6 jaar geleden
Daar gebruikt men in de chemie receptenboeken voor.
Het heeft geen zin om daar aan leken op GV advies over te vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie, misschien weet je niet dat ook chemici op dit forum aanwezig zijn.

Antwoorden (1)

Je kan HCl (neem verdund zoutzuur) laten reageren met FeS (ijzersulfide). Druppelsgewijs (10-tal druppels HCl per minuut) toevoegen aan FeS.
OPGELET: het gevormde H2S (waterstofsulfide) is een HEEL GIFTIG en ook sterk onwelriekend gas.
Lees goed en respecteer alle veiligheidsvoorschriften van de reagentia en gevormde reactieproducten! Wees heel voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En bedenk goed: als je het niet meer ruikt is het te laat!!!!