wat zijn higgs-deeltjes nou precies?

ik heb ooit een zeer globale uitleg gehoord wat het is. maar ik snap nog steeds niet helemaal hoe het zit kan iemand mij dit op een makkelijke manier uitleggen?

dat er onderzoek naar word gepleegd dat weet ik de achterliggende vraag is meer. Wat doet het higgs-deeltje en waarom is het noodzakelijk dat dit deeltje bestaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Op een makkelijke manier uitleggen,is niet makkelijk!Ik neem aan,dat je er meer van weet dan je doet voorkomen,maar het is een heel interessant onderwerp,wat je aansnijdt,waar je niet zo snel op komt.
Hierbij een omschrijving van de Higg's deeltjes theorie.
Decennia lang zijn wetenschappers bezig geweest om een zogenaamd standaardmodel te maken die alle deeltjes in kaart brengt. Dit om alle krachten die in de natuur voorkomen te kunnen verklaren. Volgens dit standaardmodel zou er nog een deeltje moeten bestaan die nog niet is waargenomen, het zogenaamde Higgs-deeltje.

De zoektocht naar dit Higgs-deeltje is al een tijdje aan de gang. Om zo’n Higgs-deeltje te maken laten wetenschappers protonen met hoge snelheid tegen elkaar aanbotsen. Hierbij zullen verschillende (kleine) deeltjes ontstaan. Één hiervan is het Higgs-deeltje. Het probleem is echter dat het verval van dit Higgs-deeltje niet meer dan een paar nanoseconden duurt en dat het schema waarmee dit deeltje vervalt afhangt van de precieze massa van dit deeltje.

Om dit Higgs-deeltje te vinden, is de afgelopen jaren de grootste supergeleidende magneet ter wereld in het CERN in Zwitserland gebouwd. Begin november dit jaar is deze magneet op volle sterkte
met succes getest. Deze magneet (ook wel de Barrel
Toroide genoemd) wekt een zeer sterk magnetisch veld op die gebruikt geworden bij het Atlas-experiment.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is het niet higgs-boson ofzo?? Zie de link.