Kunnen lichtdeeltjes afbuigen onder invloed van de zwaartekracht van een hemellichaam?

Als een lichtdeeltje rakelings langs b.v. de aarde gaat, wordt deze dan door de aantrekkingskracht afgebogen, en gaat deze dan verder in een andere richting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag!

Antwoorden (5)

Dat gebeurt ja. Bij zwarte gaten zelfs zo erg dat alles wordt opgezogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Niet alle licht. Licht dat normaal gesproken op ruime afstand langs het zwarte gat zou gaan, wordt door de zwaartekracht van het zwartekracht afgebogen in de richting van het zwarte gat. Het licht kan dan rakelings langs het zwarte gat scheren, om vervolgens (na nog wat rest-afbuiging te ondergaan) zijn reis door het heelal te vervolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het een beetje erg simpel gezegd ja. Het is maar net waar je de grens trekt. Natuurlijk als je ver genoeg van het zwarte gat gaat, ontsnapt het licht er wel aan.
Indien een hemellichaam voldoende zwaartekracht heeft is deze instaat om het licht af te buigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, zo is dat. Dat is voor het eerst experimenteel vastgesteld tijdens een zonsverduistering in 1919. Het was een bevestiging van de eerder opgestelde algemene relativiteitstheorie.
Op zich klinkt het merkwaardig dat massa-loze lichtdeeltjes (fotonen) invloed ondervinden van de zwaartekracht, maar het is een bewijs temeer van de equivalentie van massa en energie, want met een rustmassa van 0 heeft een foton (lichtdeeltje) toch een massa die correspondeert met energie volgens de formule E=m.c^2 waarin E= h.v, zodat de massa die de invloed van de zwaartekracht ondergaat gelijk is aan:

m = h.v / c ^2

h=constante van Planck, v is frequentie van het licht(foton)
c = lichtsnelheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Helemaal goed. Overigens stond ik onlangs verbaasd over het feit dat er nog steeds mensen zijn die denken dat licht géén massa heeft. Kennelijk zien ze het verschil tussen rustmassa en massa niet in. Kijk maar eens op
http://www.goeievraag.nl/vraag/een84293
en op
http://www.goeievraag.nl/vraag/twee.85920 . In beide gevallen is een onjuist antwoord tot "beste" antwoord gekozen. Bij die tweede vraag heb ik zelfs mijn antwoord maar verwijderd - de vraagsteller en veel anderen wilden niets van mijn visie weten, ze hielden liever hun oogkleppen op. (Het voordeel van oogkleppen is dat ze het licht buitensluiten, waardoor je nooit zult zien dat dat licht massa heeft.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Oeps, foutje gemaakt in de twee links. Ze hadden moeten zijn:
http://www.goeievraag.nl/vraag/een.84293
http://www.goeievraag.nl/vraag/twee.85920
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, of een foton nu wel of niet massa heeft is eigenlijk maar hoe je het zien wilt. De rustmassa is nul, daar zijn we het over eens (maar wat stelt de rustmassa voor van een deeltje dat niet stil kan staan?)
Dat is m.i. een ledig begrip. Neem dan nu de 'massa' die het foton heeft omdat het niet stilstaat. Hoe komen we erop om het foton dan wel een massa toe te kennen?
Simpel, zul je antwoorden: omdat het wordt beïnvloed door een gravitatieveld.
Maar is dat een bewijs?
Ik zeg van niet. Ik stel daarentegen dat volgens het principe waarbij energie equivalent is met massa, daarom ook energie beïnvloed wordt door gravitatie en dat dáárdoor het foton afbuigt onder invloed van gravitatie.
Een lichtdeeltje bevat een hoeveelheid energie. Zonnecollectoren maken hier gebruik van. Volgens Einstein is een hoeveelheid energie equivalent aan een hoeveelheid massa en zoals je weet wordt massa afgebogen in een zwaartekrachtsveld. Dit is de klassieke manier om er naar te kijken.
Volgens de algemene relativiteitstheorie van Einstein beweegt een lichtdeeltje door de ruimte die door bijvoorbeeld de massa van de aarde gekromd is en volgt daarom een gekromde baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is tevens ook het bewijs dat een lichtdeeltje ook echt een deeltje is en niet alleen straling.