Hoe worden elektrische apparaten van stroom voorzien als de invoer via wisselstroom zowel negatief of positief is?

In een andere vraag staat : "Bij een stopcontact is niet de ene pool positief en de andere negatief, en daarna andersom, en zo steeds heen en weer.

In werkelijkheid is de ene pool om en om positief en negatief (met daartussen steeds een geleidelijke overgang, dus via neutraal). De andere pool is continu nul - dus niet positief en niet negatief."

Nu weet ik niet of daar nou elektronen mee worden bedoeld. Maar positief en negatief interpreteer ik dan toch als enerzijds het afstoten van elektronen en anderzijds het opnemen.
Maar al dat heen en weer gedraai van die elektronen levert toch niets op, zeker niet als het andere gaatje van het stopcontact ook nog neutraal is?

Waarom is er dus wisselstroom in onze huishoudens, wat is daar het voordeel van tov gelijkstroom?

erotisi
8 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeievraag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad een goeie vraag. De vragensteller kan wel meerdere goeie vragen stellen, heb ik al opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dat verrast me, gezien de gebruikersnaam, helemaal niets! (apandisi ;-)

Het beste antwoord

Wanneer je wilt weten in welke richting een stroom gaat lopen, is eigenlijk alleen het spannings*verschil* van belang. De uitspraak "In werkelijkheid is de ene pool om en om positief en negatief … en de andere pool is continu nul" is in die zin misleidend, dat er geen sprake is van "de werkelijkheid". Het is een voorstelling van de werkelijkheid, namelijk een die elektrotechnici graag kiezen omdat ze dan een vast referentiepunt hebben ten opzichte waarvan ze alle spanningen in een schakeling kunnen weergeven. Maar je mag bij een stopcontact zeggen dat de ene pool +110V is en de andere -110V (en even later weer omgekeerd). Of je zegt dat de ene pool continu 0 is en de andere afwisselend +220V en -220V. De essentie is dat het *verschil* wisselt tussen +220V en -220V en dat bepaalt hoe de stroom gaat lopen. De elektronen bewegen dus heen en weer en worden netto niet verplaatst. Toch levert dat wel wat op: bijv. door de weerstand in de gloeidraad in een lamp wordt de beweging van de elektronen omgezet in licht en warmte.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Is het ook mogelijk dan dat er uit het stopcontact maar een pool komt, dus maar één gaatje zit die dan afwisselend positief en negatief wordt?
WimNobel
8 jaar geleden
Nee, want je hebt een spannings*verschil* nodig en een verschil heb je altijd tussen twee dingen (punten).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weer heel goed uitgelegd, Wim.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk zou je de stroom elektronen kunnen zien als een flosdraad die door een apparaat heen beweegt.
Bordensteker
8 jaar geleden
@ MrTomaat: Met aan de ene kant een ding dat steeds trekt en dan weer viert, en aan de andere kant een elastiek. Dat lijkt me een goed beeld om van wisselstroom in gedachten te hebben.
Misschien helpt voor deze of gene hier ook mijn beeld bij: ik denk bij wisselspanning altijd aan de variërende waterhoogte bij de bewegende golvenwand van een golfslagbad.
Maar ik kan mijn gedachten hieromtrent niet zo goed verwoorden, laat staan dat ik er de vraagsteller mee kan imponeren!

Andere antwoorden (2)

Als je gelijk spanning hebt en je sluit een lamp aan loopt de stroom altijd in 1 richting. Bij wissel spanning loopt de stroom in 2 richtingen dat wisselt 50x per seconde.
Bij een lamp, maakt wissel of gelijk niet veel uit, echter als je de spanning wil transformeren van 220 naar bv 10 volt, kan dat bij wisselspanning heel eenvoudig met een transformator. Dat is (was) voor gelijk spanning veel moeilijker( electtonische schakelingen enz)
Tegen woordig gaat dat al veel een voudiger.
Ander voordeel is de transport/energie voorziening naar fabrieken huizen enz..
Als de spanning aan de eind aansluitingen te laag uitkomt, zetten ze er gewoon een transformator tussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens, word na de tranformatie van hoge naar een lage wisselspanning, de wisselspanning gelijk gericht, zodat er weer sprake is van een massa 0 volt en een plus spanning, bv 5 volt
erotisi
8 jaar geleden
Waarom maakt dat voor een lamp niet uit (wordt vast een zeer persoonlijk verhaal (-;
En waarom is dat juist moeilijk om van 220 naar 10 volt te gaan?
escape
8 jaar geleden
Een warrig verhaal zonder dat er echt een antwoord in staat. Minduimpje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een lamp maakt het niet uit, omdat in beide gevallen stroom loopt door de gloeidraad en deze daar door gaat gloeien(branden) Tegenwoordig bestaan er elektronische onderdelen, waarmee je relatief simpel van een hoge spanning een lage kunt maken, bv een schakelende voeding. Vroeger (gloeibuizen tijd) werd dat veel te complex en te groot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je reactie geef je aan dat je een gloeilamp bedoeld. Tegenwoordig is dat ouderwets. Voor energie voorziening (op lange afstand) is wisselstroom bepaald geen voordeel. Je hebt veel meer capacitaire verliezen tijdens transport dan bij gelijkstroom (energie verlies door de condensaotor werking tussen draden onderling en tussen de aarde en de draden). Niet voor niets is de stroomleiding van Noorwegen naar de EU een gelijkstroom kabel geworden.Het enige voordeel van wisselstroom was inderdaad eenvoudig kunnen transformeren van de spanning middels transformators. Tegenwoordig zijn dc-dc convertors inmiddels zodanig ver ontwikkeld dat het energie verlies niet echt hoger meer is dan bij gebruik wisselspanning. Ik zie echter nog wel een ander voordeel van wisslestroom, maar dan met variabele frequentie. Je kunt daarmee borstelloze motoren aandrijven, en die zijn efficiënter dan gelijkstroom motoren. Heb je geen mooie sinus voor nodig, wel een goede motorregelaar die gesynchroniseerd met het toerental de spanning laat wisselen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt precies, de situatie is zo gegroeid en bedacht toen er nog geen goedkope dc dc converters
waren. Goed gelezen!
Degene die ervoor gezorgd heeft dat wisselstroom uiteindelijk in onze huishoudens als standaard stroom is ingevoerd is Nikola Tesla geweest, samen met zijn toenmalige compagnon John Westinghouse die zijn geldschieter was.

In de begintijd van de elektrische revolutie was Thomas Alva Edison, de uitvinder van ondermeer de gloeilamp, een fervent voorstander van gelijkstroom als algemene energiebron voor iedereen. Veel van zijn uitvindingen werkten op gelijkstroom dus had hij er alle belang bij dat die vorm van energievoorziening als algemeen werd aanvaardt.
Gelijkstroom opwekking had nogal wat nadelen en was relatief duur, ook in transport mede door de verliezen onderweg en de noodzaak van een dubbele bekabeling voor het transport.
De wisselstroom van Tesla was eenvoudiger en goedkoper op te wekken, makkelijker te transporteren en vrij simpel naar gelijkstroom om te zetten waar dat nodig was.

Gelijkstroom is in principe een natuurstroom, die overal op aarde en in de natuur voorkomt maar waarmee op zich niet zo heel veel aangedreven kan worden zonder (dure...) aanpassingen. Statisch opgewekte spanning is gelijkspanning met veel spanning (Volt) maar relatief weinig kracht (Ampère). Bliksem geeft miljoenen Volts en een wisselende kracht in Ampères maar duurt kortstondig. Je kan er niets mee.

Tesla is ook de uitvinder geweest van heel veel toepassingen die elektrisch aangedreven konden worden op wisselstroom, zelfs de gloeilamp van Edison, die oorspronkelijk op gelijkstroom brandde, deed het prima op de wisselstroom van Tesla.

Het principe van wisselstroom ligt in de opwekking d.m.v. generatoren die magneten laten draaien binnen grote gewikkelde koperdraadspoelen waarin dan door inductie een wisselstroom ontstaat. Het aantal koperdraadwikkelingen en hun dikte bepaald het voltage dat opgewekt wordt, de veldkracht van de magneten het Ampèrage.

Met wisselstroom kan de Aarde (de wereldbol) als gemeenschappelijk Nulpunt gebruikt worden om een stroomkring te maken en die wordt dan ook als zodanig gebruikt. Met gelijkstroom is dat vrijwel niet mogelijk omdat de bron dan een oneindig hoge weerstand ziet en de stroom niet of nauwelijks zal lopen.

Op het stopcontact thuis is de wisselstroom het product van de elektriciteitscentrale en de modules daartussen. De hoogspanning wordt teruggebracht naar een middenspanning, om wijken en dorpen te voorzien, en daarna naar een (relatieve) laagspanning (230V) voor de eindgebruikers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Leuk informatief antwoord, maar geen antwoord op de vraag.
Zeker geen - waard, maar in mijn optiek ook geen +.
Zoals ik al zei, wel zeer interessant.
erotisi
8 jaar geleden
Waardoor is wisselstroom makkelijker te transporteren?
Waarom staat er zoveel spanning (volt?) op hoogspanning terwijl 220 voldoende zou zijn?
Waarom staat er zoveel volt op schrikdraad, terwijl de aanvoer in beginstel toch ook 220v is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Wisselstroom is makkelijker te transporteren in de zin van dat het systeem geen retour kabels nodig heeft. Een enkele draad volstaat, waar bij gelijkstroom je wel met 2 kabels moet werken om de kringloop met de bron te kunnen maken. Dus is dat goedkoper en eenvoudiger.
Als laatste grote voordeel noem ik nog de eenvoudige (en goekope) manier waarop wisselspanning naar allerlei andere spanningswaarden (hoger én lager) omgezet kan worden. Dat gaat met gelijkspanning veel moeilijker en is ook veel duurder. De hoge hoogspanning is nodig om de opgewekte elektriciteit over grote afstanden te kunnen transporteren, zodanig dat er nog genoeg energie en kracht overblijft, ook op verder weg van de centrale gelegen punten.
Als je 220 Volt zou transporteren over meer dan 1 km dan heb je na die km al geen 220 Volt meer maar veel minder, laat staan als je 50 km of meer moet overbruggen. Dat komt door de (weerstands) verliezen die je in kabels hebt.
Daarom ook zijn de hoogspanningsnetten ook niet allemaal met even hoge hoogspanning. Er zijn er van 100 kiloVolt, maar ook 150 kV en hoger. Al naar gelang de afstand die ermee afgelegd moet worden. De stroom op schrikdraad is een heel ander principe. Het is een pulsgewijze zeer hoge gelijksspanning die met een laagspanningsbron (6 Volt batterij) wordt gehaald door middel van een BOBINE. Dat is een gewikkelde spoel van fijn koperdraad met een paar honderd wikkelingen. Het werkt als een transformator alleen wordt de primaire zijde gevoed uit een grote condensator die telkens een puls afgeeft. Door de inductie in de spoel ontstaat dan een hoogspanning van 2 tot wel 10 kV.
In plaats van een batterij kan ook een simpele netvoedingsadapter (gelijkstroom) gebruikt worden waarmee je de schrikdraadgenerator op het lichtnet kunt aansluiten.
erotisi
8 jaar geleden
Nou die 100.000 volt is, na wat weerstand, toch nog heel wat. Is dat zo hoog omdat die verdeeld moet worden over vele apparaten van vele mensen? Is dat bijv. goed voor zo'n 1000 magnetron van 100 volt die tegelijk aan staan of is dat wat te simplistisch gezegd. Je zegt overigens dat één draad volstaat. Nu lees ik in het antwoord van WimNobel dat er ook bij wisselspanning toch twee polen nodig zijn. Gaat dat over iets heel anders of....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat is heel simplistisch van je. En 2. Ja je hebt altijd 2 (polen zoals jij dat noemt) nodig om een stroomkring te maken waarin ook verbruikers (apparaten enzo) zitten. Alleen bij wisselstroom wordt hiervoor een gemeenschappelijke NULL aansluiting gemaakt die in de wijkverdeelcentrale met de aarde wordt verbonden. Diezelfde aarde waarover jij loopt en waar je huis op staat, dus. Die Null aansluiting vind je in ieder huis terug als een BLAUWE draad. Op die BRUINE draden staat de Fase spanning (230V) die zowel positieve als negatieve spanning levert, om en om, 50 x per seconde wisselend van 0 Volt oplopend naar 230V+ dan weer aflopend naar 0Volt en dan weer oplopend naar 230V- , enz. Oh,oh, ik voel de volgende vraag al weer aankomen..... Dus, Ja, in de opwekkingcentrale is de generator OOK met diezelfde aarde verbonden.... en alle tussenliggende transformatoren OOK.
En NEE, de groen/gele aardingsdraad thuis is GEEN null !
Dat is de directe aarding van je huisinstallatie thuis. Die dient enkel en alleen om gevaarlijke situaties die op kunnen treden met apparaten e.d. afdoende af te leiden. De zekeringen slaan dan door. :)