Volgens Einstein is de lichtsnelheid absoluut. Hoe is het Doppler-effect (roodverschuiving) te verklaren bij een absolute lichtsnelheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dopplerverschuiving gaat niet over de snelheid van een golf (het komt niet alleen bij licht maar ook bij geluid en andere golven voor) maar over de frequentie ervan. Het plaatje bij de bron laat zien hoe dat werkt. Daardoor wordt een toon lager of hoger, of een lichtgolf gaat meer richting rood of blauw. De tijd dat het duurt van de plek van oorsprong tot het bij jou aankomt is echter hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een goede, zij het behoorlijk technische, uitleg vind je in onderstaande Bron.

Toegevoegd na 6 minuten:

Je kunt het ook eenvoudiger inzien dan in die Bron staat beschreven.

Licht dat van de zon naar de aarde gaat, is ongeveer acht minuten onderweg. Stel dat ik op aarde blijf, en jij reist in een paar minuten van de aarde naar de zon. We tellen allebei hoeveel lichtgolven we geduirende die zestien minuten zien.

Ik sta op aarde en tel de lichtgolven.

Jij reist, en je ziet alle lichtgolven die ik ook zie. Die tel jij dus ook.

Maar jij komt ook alle lichtgolven tegen die ik nog niet zal zien, omdat die lichtgolven nog onderweg zijn. De laatste lichtgolf die jij telt (dat is op het moment dat je het oppervlak van de zon bereikt), zou ik pas over acht minuten kunnen tellen.

Maar als we allebei tegelijk stoppen met tellen, heb jij die lichtgolven die nog onderweg zijn, inclusief die laatste lichtgolf, al wel geteld, en ik dus niet.

Jij telt dus in dezelfde tijd veel meer lichtgolven dan ik.

Meer golven in dezelfde tijd, dat komt overeen met een hogere frequentie. Bij licht betekent dat: een blauwverschuiving.

Een roodverschuiving werkt precies hetzelfde, maar dan de andere kant op. Kan ik ook in detail uitleggen, als je wilt - laat maar weten.

Overigens negeer ik in dit voorbeeld een heleboel relativistische effecten, maar die zijn voor dit voorbeeld niet van belang - ze bepalen hooguit hoe groot de blauwverschuiving is, niet /dat/ er een blauwverschuiving is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooie uitleg +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet hier niet nog een disclaimer bij over de gevaren van reizen naar de zon - in elk geval bij daglicht?