twee mannen GLIJDEN van een (water)glijbaan. Of sleeën van een helling. Wie is er eerder beneden; de zwaardere of lichtere man en waarom?Duidelijker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat er wel een theoretisch maar geen meetbaar verschil zal zijn. De valsnelheid voor beide personen is het zelfde, dus is alleen de ondervonden weerstand van invloed.
De luchtweerstand zal ongeveer gelijk zijn, blijft over de glijweerstand. Voor deze laatste zijn meer gegevens nodig om hierover iets zinnigs te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ligt er aan wie het eerst glijd?

Toegevoegd na 9 minuten:
Dan denk ik ook de dikkere man, deze heeft inderdaad meer massa om in de strijd te gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk de zwaargewicht. Deze genereert met z'n overgewicht meer neerwaarts gerichte krachten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Bigguy666;

Op een slee wint de grote kerel het door zijn grotere voordeel van de zwaartekracht, maar op een waterglijbaan ondervindt hij weer meer weerstand door zijn omvang en zal hij niet sneller of misschien zelfs langzamer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwaardere persoon zal in de meeste gevallen het snelst benden zijn.
Weliswaar is de versnelling tgv de zwaarte kracht hetzelfde....echter de weerstand (lucht,glij en water weerstand is NIET hetzelfde.

De luchtweerstand is nl. afhankelijk van het oppervlak (en snelheid natuurlijk) van de persoon. Het gewicht van de persoon is afh. van de inhoud.
Stel dat iemand 2 keer zo lang, 2 keer dik is als een ander, dan is zijn oppervlak 4 keer groter het gewicht echter 8 keer. (kind van 10 kg, 90 cm lang vergeleken met een man van 1m80 en 80 kg zwaar) Op dat moment wordt er naar verhouding bij de zwaardere, grotere persoon relatief minder energie (energie per kg gewicht) besteed aan het overwinnen van de weerstand dan bij de lichtere en blijft er meer voor versnellen over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lichtste persoon is eerder bij het glijden op een slee van een sneeuwhelling als er een dunne harde sneeuwkorst op ligt onder die omstandigheden dat de slee met de zwaardere man te zwaar voor die korst is en er dus doorheen moet ploegen.
De lichter stuift er dan nog overheen.....
Is natuurlijk een vrij zeldzame situatie maar niet onmogelijk.
Zwaartekracht zal winnen, de zwaardere man moet wel een hele grote bierbuik hebben om er voor de zorgen dat luchtweerstand hem afremd :P