Is het periodiek systeem der elementen "eindig"?

Onder aardse omstandigheden zijn niet alle elementen stabiel. Maar kunnen alle combinaties in theorie ergens in het heelal onder onbekende omstandigheden voorkomen? En kunnen we het bestaan dan afleiden van aardse waarnemingen?

Ons periodieke systeem is 'eindig' met betrekking tot de bekende elementen.

We gaan er momenteel van uit dat de basis atomen bekend zijn en dat er in het universum niet veel andere soorten voorkomen. Echter zal iedere wetenschapper begrijpen dat er natuurlijk elementen kunnen voorkomen die we op aarde nog niet kennen. Hiermee zou ons eindige periodieke systeem steeds weer iets groter worden. N+1. Dus zolang we het universum en zijn inhoud nog niet per definitie kennen en onze definitie van een element niet wordt veranderd, zal het niet geheel eindig kunnen zijn, slechts in Theorie.

Wat ik nog weet van de middelbare school is dat het priodiek systeem inderdaad eindig is, maar nog niet alle elementen zijn gemaakt/gevonden/ondekt. De vorm van de tabel geeft ruimte aan nieuwe elementen, maar de tabel zelf is eindig. Er is een eindig hoeveelheid aan mogelijkheden voor de subatomaire deeltjes.

Toegevoegd op 08-05-2009 11:33:39
...ik zie net dat er al meer elementen in zitten sinds mijn schooltijd; GO science!!
Ja, maar in welke tijdschaal denk je dan? De zeer zware elementen zijn zo instabiel dat ze bijkans niet reëel bestaan in tijd... Dus Ja... Maar feitelijk dus nee...
Protonen en neutronen worden bij elkaar gehouden door de zogenaamde sterke kracht. Ik kan me voorstellen dat er zwaardere elementen in het heelal bevinden.
Dit is een belangrijk theoretisch vraagstuk. Het is redelijk simpel voorspelbaar hoe stabiel een bepaalde kern zou zijn. We kunnen het natuurlijk ook nagaan, de voorspellingen redelijk zeker zijn.

Er worden zgn. 'eilanden van stabiliteit' voorspeld. Die liggen echter wel bij hele hoge atoommassa's en het is niet bekend in hoeverre we wel zover kunnen extrapoleren.

Het systeem zelf is niet beperkt, de kaart tot nu toe natuurlijk wel. Dat kan niet anders.
Worden er nog nieuwe elementen ontdekt? Het kan, alhoewel de kans erop met de jaren steeds verder afneemt.