Omdat dat een bepaalde hitte van de vlam aan geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur van een vlam wordt hoofdzakelijk bepaald door twee factoren. Ten eerste kunnen zeer fijne roetdeeltjes de vlam rood, oranje, geel of zelfs wit kleuren. Dit komt doordat de roetdeeltjes door de hitte licht uitstralen
(zwarte straler). Een rode, gele of oranje vlam komt door een lage temperatuur, een blauwe of witte vlam wordt veroorzaakt door een hogere temperatuur. Ten tweede wordt de vlam gekleurd door aangeslagen (energierijke)radicalen. Wanneer deze aangeslagen radicalen weer teruggaan naar normale toestand, komt de energie vrij in de vorm van licht. Meestal is dit licht blauw van kleur, maar diverse ionen kunnen licht van een andere kleur uitzenden.

De roetdeeltjes stralen veel feller licht uit dan de radicalen. Daarom is het blauwe schijnsel alleen te zien in delen van de vlam waar er vrijwel geen roet aanwezig is. Een kaarsvlam straalt om die reden aan de onderkant, waar vrijwel geen roet in de vlam zit, een blauwig schijnsel uit, en daarboven een feller wit, geel en oranje licht.

Bij vuur zien we vaak de kleur bruin ontstaan door absorptie van het licht door het roet in de omringende lucht.
Bronnen:
13 jaar geleden
De gele vlam zijn gloeiende asdeeltjes, de vlam zelf is, als je goed kijkt vlakbij de lont en heeft een blauwe kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vlam vinden in diverse zones verschillende chemische processen plaats, getuige de verschillen in kleur en temperatuur per zone:

1.In de blauwe zone aan de basis vindt bij een temperatuur van 1200 - 1400 °C het kraakproces èn een gedeelte van de verbranding plaats.
2.De donkere zone in het midden, met de laagste temperatuur, 800 - 1000 °C, bestaat uit kraakgassen, koolstofdioxide, koolstofmonoxide, een beetje zuurstof en vrij veel stikstof.
3.In de gele zone vindt bij een temperatuur van 1200 °C het grootste gedeelte van de ontleding van de gassen plaats. De gloeiende koolstofdeeltjes die bij onvolledige verbranding vrijkomen geven de vlam als lichtbron haar typische gele kleur.
4.De vlammantel heeft een geringe lichtsterkte ten opzichte van de intense gele zone, door overvloed aan zuurstof ontstaat hier bij 1400 °C in volledige verbranding koolstofdioxide en waterdamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vuur kan verschillende kleuren hebben. Het bestaat volgens mij uit verhitte stukjes koolstof.
Geel vuur is het minst heet. Daarna rood, en blauw.