Hoe werkt, in simpele taal een aggregaat. Waarom is die dieseltank er naast,en is het gevaarlijk bij bliksem? Ik zag wel een draad de grond op/in gaan

Die draad was geel/groen en had iets met aarden of zo te maken. Hij ging met een ijzeren stang de grond in of op. Had die stang ook van hout mogen zijn? En moet er altijd zo'n plastic slang de grond op of in? En hoe werkt zo'n ding nou precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Een aggregaat is een benzine- of in dit geval een dieselmotor die elektriciteit opwekt. De dieseltank is geaard om evt. optredende spanningsverschillen (er wordt immers elektriciteit opgewekt) op te vangen en af te voeren naar de grond. Voor een goede afvanging moet de staaf die in de grond gaat van goed-geleidend materiaal zijn (en dus niet van hout).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aarding van de tank en generator is een must. waneer de tank/generator niet geaart is en de tank/generator heeft een statiche lading kan er een vonk overslaan ( net zo als jij wel eens een schok krijgt als je statich ben en je auto aan raakt ofzo ) aangezien de brandstof slang nog brandstofresten/gassen bevat kan dit een gevaarlijk explosief gevaar op leveren.

en ja geel/groen is de europeese kleurcode voor aarde draad.

en ja hoe de aggregaat simpel gezecht werkt is al uitgelecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aggregaat is eigenlijk een grote dynamo die aangedreven wordt door een verbrandingsmotor!

Het is niet gevaarlijk bij bliksem en het aarde draad was al uitgelegd!

Zie het als de dynamo op je fiets! die dynamo wordt meestal aangedreven door je voorwiel, zo kun je je verlichting laten branden