Maakt de grootte en massa van een object enig verschil om het in beweging te brengen, als er geen zwaartekracht is?

Dus kan je in de ruimte een voorwerp dat bijv. een ton weegt en erg groot is net zo makkelijk in beweging krijgen als iets wat maar een paar kilo weegt en niet heel groot is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Verschil in massa is het enige dat verschil uitmaakt, niet de grootte.
Volgens de tweede wet van Newton: F=m.a geldt dat de snelheidsverandering (bij eenzelfde kracht) omgekeerd evenredig is met de massa van het voorwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat maakt zeker verschil. De hoeveelheid materiaal is zelfs het enigste dat er echt toe doet. Zie gelinkte wiki over traagheid (de natuurkundige term).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de wrijving met de aanwezige lucht speelt hierin mee, is mijn idee. Newton dacht er het volgende over.
opperde het beeld van absolute ruimte. Newton bracht in dat als de ruimte echt een leeg niets zou zijn de eigenschap traagheid niet zou kunnen bestaan. Zonder de eigenschap traagheid zou ieder voorwerp door de minste of geringste kracht onmiddellijk naar een oneindig grote snelheid worden gevoerd. Traagheid maakt dat de mate van versnelling evenredig is met de uitgeoefende kracht. Iedere bewegingsleer moet dit punt onderkennen: de traagheid moet een externe oorzaak hebben.

Ernst Mach opperde het volgende: volgens newtoniaanse zwaartekrachttheorie werkt zwaartekracht tot in oneindig ver, zij het nog maar onnoemelijk zwak dan. Iedere plek in het universum, bv de plek waar ons zonnestelsel zich bevindt, is dus onderhevig aan een zwaartekracht van alle materie in het universum tegelijk, een zwaartekracht die dan helemaal gelijkmatig verdeeld is. Omdat het rondom allemaal gelijk is valt het allemaal tegen elkaar weg, maar Mach opperde dat er misschien nog een aspect aan zwaartekracht zit, namelijk dat er weerstand wordt geboden aan snelheidsverandering. De algemene theorie van relativiteit, de opvolger van Newtoniaanse bewegingsleer en zwaartekrachttheorie, is mede geïnspireerd op deze gedachte van Ernst Mach
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het voorwerp zich in het vacuum bevindt speelt enkel de massa een rol. In een niet vacuum medium speelt ook de vorm en de grootte een rol omdat er dat wrijvingsweerstand overwonnen moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In vacuum en zonder zwaartekracht geldt ook
E=1/2 MV^2 (E is een half M XV kwadraat)
dus kost het energie om iets snelheid te geven of te ontnemen, dat laatste kun je mooi zien als een spaceshuttloe terugkeert in de dampkring of een kogel een stuk hout (om het sympathiek te houden)binnendringt.
Het hout wordt dan doorboord om de kogel af te kunnen remmen.