Wat is een van der waals binding in de scheikunde?

Ik heb bij scheikunde een paar namen gehad en kan ze nu niet meer uit elkaar houden. We hebben het over een van der Waalsbinding, intermoleculaire binding, molecuul binding en zoutbinding. Ik weet dat een zoutbinding bestaat uit een metaal en een niet-metaal en een molecuul binding uit niet-metaal en niet-metaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Het gaat hier om zwakke tot zeer zwakke krachten tussen atomen of moleculen, die genoemd zijn naar de Nederlandse natuurkundige Van der Waals.
Het gaat in feite om alle krachten die niet veroorzaakt worden door binding door atomen (covalent) of elektrostatische krachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi niet. Bron svp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan moet ik ook maar even op Wiki kijken lijkt me zo en zie daar het volgende.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vanderwaalskrachten In ruime zin omvat het begrip alle krachten die niet het gevolg zijn van covalente bindingen of elektrostatische krachten tussen ionen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (1)

De Vanderwaalsbinding is een bepaalde soort zwakke intermoleculaire binding. Intermoleculaire bindingen in zijn algemeenheid zijn de bindingen tussen moleculen (dus bijvoorbeeld ook dipool-dipool krachten en waterstofbruggen). Molecuulbinding komt op hetzelfde neer. De zoutbinding (eigenlijk ionbinding) ontstaat doordat een zout is opgebouwd uit ionen, elk ion met een bepaalde lading. De krachten tussen deze ladingen houden het zout in vaste toestand in het ionrooster. Een zout bestaat niet altijd uit een metaal en een niet-metaal! - Meestal echter wel. Het niet-metaal trekt zo hard aan het gemeenschappelijk elektronenpaar dat deze negatief geladen wordt. Het metaal wordt positief. Als een zout oplost komen de deeltjes los van elkaar. Je hebt dan positieve en negatieve ionen die vrij kunnen bewegen, en stroom kunnen geleiden. - de ionbinding is nu dus verbroken. Dit omdat de watermoleculen harder aan de ionen trekken dan de ionen onderling aan elkaar.