Zal een 3 meter lange buis 1 meter onder de grond koelere lucht afgeven in de zomer?

Zal, wanneer je een 3 meter lange buis (diameter bv 20cm) 1 meter onder grond legt met het ene uiteinde boven de grond en het andere uiteinde geïsoleerd in huis laat binnenkomen, je koelere lucht in de zomer en warmere lucht in de winter krijgen? Uitgaande van een klimaat met een dagtemperatuur van minimaal 14 graden in de winter en maximaal 28 graden in de zomer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.1K

Het beste antwoord

Ik ben bang dat het resultaat tegenvalt. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel tijd de lucht heeft om de temperatuur van de bodem aan te nemen.
Een buis van pvc zal enigszins isoleren, maar bovendien krijg je er mee te maken dat de meeste lucht door de kern van de buis zal lopen en dat er te weinig contact is met de koelere (of warmere) wand van de buis.
Een aardig idee, dat zeker, maar nog moeilijk om het goed te laten werken.
Bovendien lijkt me drie meter, zoals ook Ed al aangeeft, nogal kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Indien je deze buis kan plaatsen in het grondwater en hem veel langer maakt dan die 3 meter, en je laat daar lucht doorheen stromen, dan kan je er zeker mee koelen.
Verwarmen kan je er nooit mee op deze manier, dan zou je een hoop techniek op moeten aan sluiten ( warmte wisselaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 1 meter diepte schommelt de bodemtemperatuur tussen 4 en 17°C. Op 5 à 7 m diepte is die invloed bijna verdwenen en heeft de bodem een temperatuur van 8 à 10°C. Dieper in de bodem stijgt de temperatuur langzamer namelijk met 1,5 à 3°C per 100 m.

Als je naar die temperaturen kijkt zijn er zeker wel mogelijkheden en die worden m.b.v. warmtepompen tegenwoordig ook wel benut.
Je dient met een pijp (beter is een samenstel van pijpen) dus voldoende diep te gaan, voldoende oppervlakte te creëren, voldoende luchtsnelheid in de pijpen te hebben(betere warmteoverdracht) en te zorgen voor een goede warmtegeleidingscoefficient (warmteoverdracht) van de grond (dus een natte grond).

Jouw voorstel voldoet niet aan de meeste van de gestelde voorwaarden en zal dus geen meetbaar effect opleveren.
Jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het principe is correct. In de praktijk zal de grond je warmte niet snel genoeg afvoeren om er een effect van te hebben./

Op de universiteit Twente wordt een van de gebouwen gekoeld op basis van een gat van 35 meter diep, vol water. Dit water is op het diepste punt rond de 8 graden warm. Die wordt gebruikt om het gebouw te koelen. Door de wind die aan het oppervlak het water blijft koelen, en het volume aan water, krijg je voldoende koeling om ook op warme dagen het gebouw koel te houden.