Caesium (zeer onedel alkalimetaal) reageert ongemeen heftig met zuurstof, wat het zelfs uit water vrij kan maken , met een gram blaas je een complete badkuip op.
Het is de krachtigste chemische reactie tussen zuurstof en wat dan ook, naar mij bekend.

Toegevoegd na 9 minuten:
Deze test is overigen op Youtube wel te zien.

een andere zeer krachtige reactie is tussen witte fosfor en zuurstof, dit vliegt aan de lucht blootgesteld ook spontaan in de brand, in de oorlog gebruikte mens het zelfs voor bommen (fosforbommen, die onblusbaar waren).
De gevolgen waren verschikkelijk,
Heel soms spoelt witte fosfor wel eens aan op (Nederlandse) stranden.
Steek je dit bleekgele spul, wat ZEER vergiftig is, in je zak , dan gaat het door de warmte van je lichaam al in brand vliegen met zeer ernstige brandwonden.
Zo nu en dan wordt het weer gevonden, een schip schijnt het ooit verloren te hebben, in zeewater, waar het niet mee reageert maar er wel op blijft drijven, ontsteekt het niet, omdat dat net te koud is.
Dus spoelt het soms na vele jaren aan en als het dan gevonden wordt.......
Afblijven dus!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker. Kijk maar naar natrium of magnesium
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Branden dient wel gepaard te gaan met vuur (brandbare gassen, anders is het geen branden.
In een aantal voorbeelden is er geen sprake van vuur, dus mag het ook niet branden worden genoemd.
Koolwaterstoffen zijn over het algemeen de meest bij brand betrokken stoffen aangezien deze stoffen in zeer veel producten aanwezig zijn. Koolwaterstoffen kenmerken zich door de aanwezigheid van koolstof en waterstof in het molecuul. Deze beide stoffen oxideren zonder veel moeite met zuurstof.
Er zijn genoeg niet koolstofhoudende stoffen die ook kunnen branden en waarvan een aantal in eerdere antwoorden zijn genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer genuanceerde antwoorden tot nu toe.
Het lijkt flauw maar het gaat wel om de definitie van "branden'. Heel breed is het om het te definieren al "chemische reactie onder invloed van de atmosfeer".

Roesten zie je doorgaans niet als branden. Maar als je dunne draadjes ijzer-wol even in een vlam houd zodat het een beetje gaat gloeien, dan zie je dat nog steeds niet als branden. Echter, als je die gloeiende draadjes ijzer vervolgens in redelijk pure zuurstof houdt dan spat het 'vuur' er vanaf. Maar het is geen vlam zoals bij een kaars.