Wat houdt quantummechanica in?

Duidelijk uitleggen wat de theorie inhoud en wat de daar uit te trekken gevolgen zijn aub

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het correcte Nederlandse woord voor het Engelse "quantum mechanics" is kwantummechanica.

De kwantummechanica is een heel mooi en formalistisch stukje natuurkunde, waarin de natuur beschreven wordt door de Schroedingervergelijking. Dit is een differentiaalvergelijking die (vaak exponentiele) golfoplossingen heeft. Als je eenmaal zo'n oplossing hebt, weet je hoe het systeem (bijvoorbeeld een elementair deeltje) zich gedraagt, wat de energie is, de impuls.

Deze theorie is ontwikkeld om de wereld in het kleine beter te beschrijven, omdat de klassieke wetten (van Newton bijvoorbeeld) niet meer opgaan, en gaat er in de meest algemene interpretatie vanuit dat alles berust op statistiek, en dus op kans. De wereld van de elementaire deeltjes is dus niet deterministisch (van te voren vastgelegd).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor dit soort vragen kun je het beste zo dicht mogelijk bij de wetenschap zelf zitten. Kijk dus op het wetenschapsforum, zie link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet meer precies wie het gezegd heeft, maar het was in ieder geval iemand die er verstand van had: "Als je denkt de kwantummechanica te snappen, dan snap je er niets van".

De theorie van de kwantummechanica is zo tegenstrijdig met onze common sense dat het voor mensen heel moeilijk is (zoniet onmogelijk) om het te bevatten. Dit wil overigens niet zeggen dat het niet waar is (het is wellicht wat arrogant om te denken dat wij mensen alles kunnen begrijpen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De quantumtheorie is ontwikkeld aan het begin van de vorige eeuw door grote natuurkundigen als Einstein, Bohr, Schrödinger en Heisenberg. Het is heden ten dage de meest fundamentele beschrijving van wat we in de natuur zien gebeuren. De theorie beschrijft alledaagse verschijnselen -- het licht van een gloeilamp of een TL-buis, chemische reacties -- en minder alledaagse -- supergeleiding, radioactiviteit, fusiereacties in de zon en de fysica van elementaire deeltjes.

De principes van de quantumtheorie zijn mysterieus: onzekerheid, uitsluiting en verstrengeling. Toch geeft de theorie een helder, extreem nauwkeurig en alomvattend kader voor de interpretatie van de fysische realiteit. Toepassingen in de techniek zijn legio: denk aan elektronica (de transistor en later de microchip), optica (de laser) en recentelijk nanotechnologie, quantumcryprografie en wellicht een quantumcomputer.