Hoe kan het dat elke cel in ons lichaam "weet" wat hij moet doen? Wie geeft die genetische instructies?

Het lichaam is in vele opzichten zo gecompliceerd dat je gaat afvragen hoe het lichaam zich zo goed in balans kan houden. Een verschil van 5 graden binnen het lichaam bepaalt of je je goed voelt of niet. Terwijl je buiten loopt in de zomer met +30 en in de winter -5. Maar dat past het lichaam zich vaak prima aan. Is dit niet vreemd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een "wie" in je vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, goed opgemerkt. Ik bedoel daarmee net zo goed wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een doordenkertje: als je complexiteit ziet als teken dat er iets of iemand moet zijn die die complexiteit aanstuurt, heb je weer een verklaring nodig voor dat iets of die iemand. En aangezien dat iets of die iemand complexer moet zijn dan het complexe verschijnsel dat je oorspronkelijk wilde verklaren, heb je ook een grotere verklaring nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut! Dat is net zoiets als. "in the beginning God created the earth and the heavens".(weet ff niet welke paragraaf dit is, Ik heb geen bijbel in huis) maar waar komt God dan vandaan? Ook uit het niets? (zie mijn big bang vraag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wanneer was "the beginning"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is Genesis1:1 btw

Het beste antwoord

Elke cel heeft 23 paar chromosomen met genen en de genen bestaan uit 4 basenparen:

Adenine= A,
Cytosine= C,
Guanine= G
Thymine= T

Tegenover A ligt altijd een T en tegenover de G ligt altijd een C.

Dus in een gen met de DNA code ACGGTAATCG

ligt altijd een tegenovergestelde code: TGCCATTAGC

Nou wil dat DNA een code maken die de eiwitfabrieken gaat vertellen welk eiwit ze moeten gaan maken.
De openstaande rits van DNA gaat daarom messenger DNA aanmaken genaamd RNA daarbij wordt Thymine=T vervangen voor Urasil=U

Er zweven in de cel ook losse A'tjes C'tjes T'tjes G'tjes en U'tjes. Nucleotiden genaamd.

Als een bepaald gen op het chromosoom actief is dan gaan de twee strengen plaatselijk als een rits open en dan gebeurt er iets bijzonders: De losse A U C en G'tjes hechten zich aan de openstaande rits en vormen een nieuwe code.

Deze code laat vervolgens los en zweeft door de cel als een soort boodschapper. Dit heet dan RNA. Als dit RNA in een Ribosoom (eiwit fabriekje) terecht komt dan krijgt het ribosoom van het RNA de instructie welk eiwit het moet maken. Vervolgens maakt de ribosoom (foto) dit eiwit. Zo is elk stukje chromosoom actief ergens in het lichaam.

Dus de DNA code: ACGGTAATCG
maakt RNA code: UGCCAUUAGC

Elke cel differentieert, dat wil zeggen dat in bijvoorbeeld speekselklieren de genen voor de aanmaak van het enzym amylase voor het ontbinden van zetmeel, actief zijn. Gedurende hun leven doen deze cellen niets anders. In de maag zitten cellen waar de genen actief zijn voor het maken van maagzuur.

Kortom het DNA is de opdrachtgever in de celprocessen en dit mag eigenlijk wel een wonder heten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk! dikke +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet ELK stukje chromosoom... er is HEEL veel DNA dat niet codeert: introns en stukken voor een gen; deze hebben soms regulerende functies. Ook zijn er veel pseudogenen en per cel heel veel inactieve stukken DNA.

Andere antwoorden (4)

Het niet niet vreemd. Wel heel mooi.

De cellen geven eea aan elkaar door; Via zenuwbanen worden acties ondernomen: De hersenen zijn het centrale besturingssysteem voor de meeste processen in ons lichaam. Die houden bij dat alles goed gaat, en corrigeren waar nodig is. Daarnaast zijn er allerlei processen die autonoom zichzelf balanceren, zoals bv ademhaling, co2 gehalte in het bloed en hartslag, welke aan elkaar 'gelust' zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet vreemd, dat is zo ontstaan door miljoenen jaren natuurlijke selectie. Die organismen die het beste reageerden op de omstandigheden, plantten zich meer voort dan diegenen, die dat minder goed konden.

Het proces dat je beschrijft heet homeostase. Ik heb hieronder twee links gezet naar pagina's die dat prima uitleggen. Een makkelijk leesbare nederlandstalige pagina, die echter vrij summier is; en een veel uitgebreidere engelstalige pagina.

Naast de homeostase bestaan er veel mechanismen die automatisch functioneren. Het hart houdt bijvoorbeeld zichzelf aan de gang: elke "klop" van het hart zorgt ervoor dat de volgende "klop" tot stand komt. Hormonen (adrenaline) en de hersenen kunnen wel de snelheid aanpassen, maar het kloppen zelf gebeurt automatisch.

Vergelijk met het een pendel. Als je die naar links duwt, slingert hij terug naar de middenstand, vervolgens door naar rechts, dan weer terug naar het midden, dan weer naar links, enzovoort. Daar is ook geen speciale sturing voor nodig, dat gaat ook automatisch. Zo ook met het hart.

Hetzelfde met de ademhaling als je je gaat inspannen. Dat is ook een serie automatische mechanismen, daar hoef je niet voor na te denken.

Zo functioneert ons hele organisme: allemaal aanpassingen die vanzelf verlopen. Voelen we dat het koud wordt? Dan knijpen de bloedvaatjes in onze huid zich volautomatisch dicht, zodat we minder warmte verliezen (en een witte tot zelfs blauwige huid krijgen, maar da's niet erg). Voelen we dat het heet wordt? Dan verwijden diezelfde bloedvaatjes zich, zodat we beter koelen (en een rode huid krijgen).

Enzovoort, enzovoort.

Vanzelfsprekend en wonderbaarlijk tegelijk. Mooi hè?
Cryofiel
13 jaar geleden
om eerlijk te zijn: dit is een centraal thema in de ontwikkelingsbiologie. HOE weet de ene cel dat ie naast die andere cel ligt en dus in welke richting ie moet ontwikkelen?

Toegevoegd na 2 minuten:
en voor alle duidelijkheid: waarmee ik dus wil zeggen dat DE wetenschap ook graag het antwoord op die vraag wil weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft alles geweldig en complex en mooi gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's leuk en aardig, maar de vraag was HOE het kan dat elke cel "weet" wat hij moet doen. Die vraag beantwoord je niet.