De wolk blijft in de lucht omdat de soortelijk massa (=dichtheid) van de wolk kleiner is dan de soortelijk massa van de lucht.
Zie voor een definitie van soortelijk massa:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psies, gewoon kwestie van dichtheid lijkt me

Andere antwoorden (5)

Door hun volume, is dat net zo groot dan de lucht eromheen dan zweven ze, is het lager dan lossen ze op is het hoger dan regent het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dezelfde manier als alle boomstammen ter wereld blijven drijven op water, ongeacht hun totale gewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wolk is geen vaste vorm.
Het is een nevel, net als mist op de grond.
Op gebouwd uit miljoenen fijne druppeltjes water, en stof.
Als de druppels en stof elkaar aanraken krijg je grotere druppels en, tot ze zo zwaar genoeg zijn om uit de lucht te vallen.

De wolk blijft dus in de lucht omdat de wolk een mengsel is van lucht en water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wolken bestaat uit waterdeeltjes. Als deze deeltjes kleiner dan een aantal micrometer (volgens mij kleiner dan 50) zijn ze licht genoeg om te kunnen zweven. Eigenlijk drijven de waterdeeltjes dus op lucht zoals ijsklontjes drijven op water.

Het maakt dus niet uit hoe groot of zwaar een wolk in totaal is, het gaat erom dat de losse waterdeeltjes klein genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De "lucht" of atmosfeer weegt ook miljoenen kilo's, hoe blijft dat in de lucht? Wat wel waar is, is dat door spanning in de lucht wolken iets zwaarder kunnen zijn. Bij een ontlading van die lucht (bliksem!) valt de spanning weg en valt al het water uit de wolk, een wolkbreuk. Dit gebeurt dus als het bliksemt en daarna meteen begint te regenen. Dan was de reden dat die regen in de lucht bleef kennelijk de elektrische spanning in de atmosfeer.