Heeft de diepte van een zwembad invloed op je zwemsnelheid?

Oke, laat ik me ook eens wagen aan een natuurkundig probleem.
Begin juli heb ik meegedaan aan de jaarlijkse triatlon in ons dorp. Nu hebben wij hier twee (wedstrijd) baden, het oude en het nieuwe bad.
Alle trainingen heb ik afgelegd in het nieuwe bad. Helaas zat ik bij de triatlon zelf ingedeeld in het oude bad. Mijn zwemtijd was opeens dik een halve minuut trager dan normaal.

Allebei de baden zijn 25 meter (ik heb het soortement van nagemeten, qua lengte kan het nooit meer dan 5 centimeter schelen).
Het nieuwe bad heeft over 12,5 meter een diepte van 2,20 meter, dan gaat het direct rap omhoog naar 1,40. De laatste 12,5 meter gaat deze 1,40 diepte geleidelijk over in 1,10 meter.

Het nieuwe bad begint bij 2.20 meter diepte en gaat zonder grote sprongen geleidelijk over. Op het 12,5 meter punt is de diepte 1,10 en de laatste 12,5 meter gaat de diepte dus van 1.10 meter naar 85 centimeter.

Kan de geringere diepte invloed hebben gehad op mijn zwemtijd (ik vermoed van wel, hoewel dat nooit zoveel invloed kan zijn dat het de halve minuut kan verklaren) en zo ja: Waarom/hoe?

Toegevoegd na 13 uur:
Sorry, met dank aan de opmerking van Roqui:
Het nieuwe bad is de eerstgenoemde.
Het bad dat het meest ondiep is is het ouwe bad (laatstgenoemde).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Ik wilde eerst zeggen "Wat een onzin, wat kan dat er nou mee te maken hebben?". Maar, na wat leeswerk blijkt je stelling onderschreven te worden door atleten en coaches:

" Coaches and athletes widely believe that in a shallow pool, “pressure waves” bounce off the bottom and can interfere with a swimmer’s progress. In actuality because pressure waves (aka sound waves) travel at 4,700 feet per second through water, they reflect back to the swimmer almost instantly, at any pool depth. "
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah kijk, medestanders. Zelf had ik ook al het idee dat het te maken zou kunnen hebben met terugkaatsende golfslag (komt nog bij dat je in zulk ondiep water al bijna met de handen aan de grond zit)
jc54
13 jaar geleden
Schoolslag zwemmen, dan kan je je vingernagels langer laten groeien. (schuren niet af op de bodem)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jc54: Goede tip, dan zwem ik direct minimaal 1 minuut langzamer, maar dan kan ik het tenminste wel verklaren waar dat door komt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat juist dat zwemmers en coaches geloven dat het zo is, maar dat de diepte er niet toe doet omdat de drukgolven zich met de snelheid van het geluid voortplanten. In de vraag staat trouwens twee keer 'nieuwe bad' waardoor niet duidelijk wordt in welk bad de vertraging optreedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een dieper bad kunnen de drukgolven zich over een groter gebied verspreiden dan in een ondiep bad en door de grotere afstand beter dissiperen

Andere antwoorden (4)

Ik denk het niet want dan zal de snelheid du moeten toenemen als het water enorm diep is. Dus als je een meer overzwemt dat midden in 100 meter diep is zou dan een enorme snelheid moeten op leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water moet ergens naartoe om jouw "erdoor te laten", vergelijkbaar met waterverplaatsing bij een boot.
Als het water ondieper is kan ik me voorstellen dat je het water minder makkelijk naar onder en opzij duwt en dus een grotere boeggolf krijgt (zie link)
het water zal ook moeilijker terugstromen (dus het werkt dubbel op)

ook belangrijk:
waren de omstandigheden waaronder je je tijd opnam wel hetzelfde?
Bijvoorbeeld in het oude bad, meer zwemmers, dus meer golven.
Is de zijkanten van de baden gelijk: gaan bij het nieuwe bad de golven misschien over de rand een goot in en bij het oude niet (of minder)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omstandigheden waren gelijk: in beide gevallen gaat het over de tijd gezwommen tijdens een (1/8e) triathlon, dus in beide gevallen met meerdere zwemmers in een baan. (1e keer 7 man, 2e keer 6 man).
In geen van de beide baden kan het water over de rand stromen, rand is in beide gevallen zeker 40 centimeter boven het water oppervlakte.
Gevoelsmatig heeft de diepte, maar ook de breedte invloed op je zwemprestaties. Natuurlijk is het niet zo dat je in 40 m diep water sneller gaat dan in 20 m diep water. Echter het verschil tussen 1 en 3 m moet een meetbaar verschil geven. Zelf heb ik wel eens een een kinderbad gezwommen (met mijn kinderen) en dan heb je het gevoel dat je niet vooruit kom.
Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met wat escape geschreven heeft. Uiteindelijk verplaats je water tijdens het zwemmen en dat moet ergens naar toe. In ondiep water zal die verplaatsing voor een grotere reactie zorgen dan in diep water en dat verschil heeft een negatieve invloed op je snelheid. Waar precies de grenzen liggen kan ik je niet vertellen.
Mensen bij het Marim die scheepsmodellen testen in grote basins, zullen daar ongetwijfeld iets meer over kunnen zeggen. En alles wordt daar elektronisch gemeten en zoals we weten: meten is weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens wikipedia (zie bron) maakt dat wel uit, maar hoeveel en waarom is daar niet te vinden.

Er wordt in ieder geval een heel scala aan factoren genoemd die een bad "snel" of "langzaam" maken (proper pool depth, elimination of currents, increased lane width, energy absorbing racing lane lines and gutters, and the use of other innovative hydraulic, acoustic and illumination designs) dus op basis daarvan zou het wel heel goed kunnen dat het oude bad 'trager' is dan het nieuwe bad; maar of dat aan de diepte ligt is niet te zeggen.