Hoe ontstaan up- and down-spin elektronen?

Hoe komt het dat ze bestaan? Waarom bestaat er geen 1 soort elektron? En waarom zitten er 1 van elk samen in 1 orbitaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Erna55
9 jaar geleden
De vraag: " hoe komt het dat ze bestaan?", is niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle kenmerken van onze natuurkunde zijn bepaald tijdens het ontstaan van het heelal (waaronder de toestanden van de elektronen) en gelukkig heeft het heelal ons voorzien van een systeem dat werkt. De vraag waarom het zo is, waarom het heelal zich zo heeft ontwikkeld is dus net dezelfde vraag als waarom niet? Waarom heeft een boom groene bladeren? Waarom hebben we 5 vingers aan elke hand? Omdat het zo is ontstaan (per toeval) en omdat het blijkt te werken. Als elektronen volgens een ander systeem zouden zijn ontstaan dat uiteindelijk niet blijkt te werken zou er niets verder kunnen in het heelal. Dan zou het net zo goed ok en werkelijkheid geweest kunnen zijn alleen zonder ons om het vast te stellen. Wie weet is het in een ander universum zelfs helemaal anders.

Het beste antwoord

De 'waarom' vraag is inderdaad interessant maar lastig te beantwoorden. Kwantumspin is niet de feitelijke draaiing van een elektron maar heet zo omdat spin aan dezelfde wiskundige wetten voldoent als impulsmoment.

Dat kwantumspin bestaat heeft echter wel belangrijke consequenties. Het is daarbij niet zo dat er altijd twee elektronen met verschillende spin in een orbitaal zitten. Een enkel elektron in een orbitaal kan namelijk ook. Wat je bedoelt is dat in een orbitaal geen twee elektronen met dezelfde spin kunnen zitten. Dat heet het uitsluitingsprincipe van Pauli.

Een van de gevolgen is dus dat er een limiet zit op het aantal elektronen in een orbitaal. Dit zorgt ervoor dat als een schil vol is elektronen in een hogere schil moeten zitten. Als gevolg kunnen moleculen niet onbeperkt dicht op elkaar geduwd worden wat voor de stabiliteit van materie zorgt. Of zoals die wiki zegt: "Zonder het pauliprincipe zouden we door de vloer zakken."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je anwoord is heel goed verwoord maar je hebt niet veel uitgelegd over het Pauli-principe en hoe het komt dat we door de vloer zouden zakken. Ik begrijp heel goed dat dat moeilijk te beantwoorden is, maar desondanks dit vind ik jouw antwoord erg goed.

Andere antwoorden (1)

Natuurkunde beschrijft een heel aantal zaken. We hebben waargenomen dat massa's elkaar aantrekken, we kunnen dit zelfs tot in groot detail beschrijven.

Hetzelfde geldt voor talloze andere zaken. Een selectie:
- c (lichtsnelheid) is een natuurconstante, niets kan sneller reizen
- om een massa te laten veranderen van snelheid, is een externe kracht nodig (F = m*a)
- De snelheid van atomen ervaren wij als warmte
- we hebben geobserveerd dat elektronen in een orbitaal 2 soorten angular momentum kunnen hebben, tegengesteld. Dit hebben en down- en upspin genoemd.

Van alle dingen die de natuurkunde beschrijft, daarvan hebben we een idee van hoe we dat moeten beschrijven met een formule.
Echter, het "waarom is het zo" weten we niet. We weten niet waarom c een natuurconstante is en ook niet waarom er 2 electronen er in een orbitaal passen. We weten dat het zo is. Alleen dat het zo is.
Thecis