0 graden Kelvin betekent dat materie uit elkaar valt? Zo niet, dan gaat de temperatuur lager maar zijn we niet in staat te meten?

Toegevoegd na 20 minuten:
Dat was al duidelijk dat de trillingen stil komen te staan. De vraag is, valt het uit elkaar. Want dat de trillingen stil komen te staan wil niet zeggen dat het niet kouder kan. Vervolgens vraag ik dan waarop meten we de kou? Op materie of in het luchtledige waar niets trilt?

Toegevoegd na 46 minuten:
Wanneer het niet uit elkaar valt is er nog voor ons onmeetbare energie en dus geloof ik, kan het lager. Wanneer het uit elkaar valt is er niets meer te meten. Ik vermoed zelfs dat het net als wanneer je iets verbrandt er niets meer overblijft. Bij extreme hitte verdwijnt materie, meest logisch bij extreme kou ook. Kou en warmte is als plus en min er bestaat geen extra element, wanneer we kou en warmte als twee elementen omschrijven.

Toegevoegd na 49 minuten:
Hun bindende krachten moeten ze verliezen en uit elkaar vallen want binden is energie.

Toegevoegd na 1 uur:
Vatten we warmte en kou als een element samen en omschrijf ik het anders. Wanneer het extreem trilt noemen we het warm en verdwijnt materie. Wanneer het niet trilt, noemen we het kou. Mijn idee hierover is dat alles wat om ons heen is, trilt. Wanneer iets niet trilt bestaat het niet? Zijn er ook losse stilstaande atomen te meten zonder gebonden te zijn aan andere atomen of anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Trilling van de atomen/moleculen is het "zichtbare" element van temperatuur. Bij 0 Kelvin is er uiteraard geen trilling. Maar er is nog een aspect: bij 0 Kelvin zitten alle elementaire deeltjes in hun laagst mogelijke energie-niveau. Dit laagste niveau van energie is eenduidig vast bepaald. Vermits er (zelfs theoretisch) geen lager enegieniveau bestaat, kan er ook geen lagere temperatuur bestaan.

Toegevoegd na 1 week:
Zoals je wellicht weet zijn er een 5-tal gekende krachten : zwaartekracht, sterke- en zwakke kernkracht, elektromagnetisme. Momenteel is er geen enkele indicatie dat er een toestand is waarbij deze krachten zodanig zijn dat materie volledig uiteenvalt en/of verdwijnt. Als men er ooit in slaagt om deze 5 krachten te beschrijven doormiddel van 1 gemeenschappelijke wetmatigheid, waar men al lang naar op zoek is, dan zou daaruit misschien kunnen volgen dat er wel zo’n toestand bestaat die jij beschrijft.
Ik zou dit evenwel loskoppelen van het begrip temperatuur omdat dat op dat niveau geen betekenis heeft (geen van de 5 natuurkrachten heeft temperatuur als parameter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

0 Kelvin (-293°C) is de laagste temperatuur mogelijk.
Temperatuur of warmte wordt veroorzaakt door het trillen van moleculen (bijv. een magnetron verwarmd door direct met electromagnetische golven de frequentie van de trilling te verhogen en daardoor de temperatuur van het product).
Bij 0 Kelvin is deze trilling compleet tot stilstand gekomen. Lager dan 0 K kan dus niet.
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
je hebt gelijk: ik had het even moeten opzoeken en niet uit m'n blote hoofd (vanaf 20°C geredeneerd).
Ha, die Goeievraagalg;

Het absolute nulpunt is een theorie. De quantummechanica zet er inmiddels ook al wat kanttekeningen bij. Maar in theorie kun je als alle atomen stilstaan de temperatuur niet meer verlagen: om iets nog kouder te laten worden zou er immers energie (=warmte) moeten worden afgevoerd en als alles stil staat is er ook geen energie meer. Ik kan me voorstellen dat materialen aan het nilpunt inderdaad hun bindende krachten verliezen en uiteen zouden kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij extreem lage temperaturen zoals rond het nulpunt mag je eigenlijk niet meer spreken van warmte-afgifte (doorgifte) dmv. trillingen. Je denkt dan nog teveel in deeltjes, terwijl quantum-mechanica juist zegt dat deeltjes feitelijk niet bestaan, daarentegen wel een waarschijnlijkheidsgolffunctie die iets verteld over de positie en diens waarschijnlijkheid om het daar aan te treffen. Dat materie uit elkaar valt bij 0 graden Kelvin is ook onjuist. Denk maar aan vloeibaar helium waar de atomen elkaar nog steeds aantrekken.
Bij 0 graden Kelvin kun je zeggen dat de elektronen in de banen de laagste mogelijke, nog toegestane (!) banen hebben. Een lagere energie-toestand is niet mogelijk en alleen om die reden kan het atoom niet kouder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee, zolang er nog binding bestaat, bestaat er energie. En energie is warmte hoe klein de warmte mag zijn. Denk zelfs dat warmte leven in zijn geheel betekent zels op het niveau van atomen en kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aangetoond --en ook verklaarbaar-- dat een volledig energieloze ruimte onmogelijk is. Dat zou in strijd zijn met de onzekerheid van Heisenberg.