Ijs zet uit, weten we allemaal. Zou een massieve bol van keihard staal gaan uitzetten, wanneer de inhoud bevriest? (100% gevuld met water)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Het is niet zo dat ijs uitzet. IJs heeft gewoon een lagere dichtheid dan water (heeft te maken met de polariteit van water en kristalstructuren in ijs ed.). Eenmaal bevroren gedraagt ijs zich als iedere andere vaste stof en krimpt netjes naarmate het kouder wordt.

Dat terzijde: Wat gebeurt hangt af van hoe sterk je bol is (materiaal, brosheid, elasticiteit, dikte ed.). Als je bol sterk genoeg is om de kracht die het bevriezende water kan leveren te weerstaan dan heeft je water dus geen ruimte om te bevriezen en dat doet het dan ook niet. Is je bol niet sterk genoeg dan knalt hij uit elkaar (of krijg je er iig een flinke barst in).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen ruimte om te bevriezen...interessant; hoe werkt dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te bevriezen met het water ruimte hebben om de ijs kristallen te vormen. Als die ruimte er niet is dan vormt zich ook geen ijs. Je krijgt dan een supergekoelde vloeistof maar er zijn heel wat eenvoudiger en betrouwbaarder methoden om dit te bereiken. Er is in zo'n geval niet veel voor nodig om dat alsnog te laten stollen. Bij de eerste de beste gelegenheid zal dat vrijwel instantaan gebeuren. Er zijn overigens niet veel stoffen waarvan de vaste variant een lagere dichtheid heeft dan de vloeibare.
En je moet op de 1 of andere manier je bol 100% (dus zonder luchtbel) weten te vullen met enorm zuiver water van, bij voorkeur, 4 graden Celsius (om en nabij die temperatuur heeft water de hoogste dichtheid). En je bol moet vervolgens om niet mee geven zodat het water alsnog uit kan zetten. Ook het sterkste hardste staal is namelijk nog elastisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te gek...thanks

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat de bol barst wanneer het ijs helemaal bevroren is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een massieve bol staal is totaal gevuld met staal anders zou het niet massief zijn. Er kan dus geen water in zitten...

Toegevoegd op 02-05-2009 13:04:38
Ik zie nu dat je een bal bedoelt.
Die zou inderdaad uitzetten en waarschijnlijk zelfs barsten onder de druk van het uitzettende water (ijs)

Toegevoegd op 02-05-2009 13:05:23
Water (ijs) zet trouwens alleen maar uit als het kouder wordt. Bij dezelfde (koude) temperatuur gebeurt er dus helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bol zou gaan krimpen als gevolg van het kouder worden. Het water zou gaan uitzetten wanneer het bevriest. Gevolg is spanningen in de bol. De ijsmassa zou hierdoor kunnen gaan vervormen. Er zou sprake kunnen zijn van een drukverhoging als de ruimte waarin het ijs zich bevindt hermetisch afgesloten is.

Toegevoegd op 02-05-2009 13:06:32
De spanningen in de bol zouden kunnen leiden to het barsten ervan wanneer de spanningen hoger worden dan wat het materiaal aankan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals bekend werkt staal op zichzelf ook al.( kijk maar naar de spoorrails in de zomer en de winter )
Behoudens het feit, zoals al opgemerkt dat een massieve bol geen water kan bevatten, zou een holle bol wel uitzetten. ( een bol is als de krachten van binnenuit komen ook niet zo heel sterk )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik de vraag snap:
Je hebt het over twee tegen elkaar inwerkende krachten.
De stalen bal krimpt, het ijs (dat trouwens weer water zal worden onder druk) zal uitzetten onder 4 graden C.
Het ligt eraan hoe dik de stalen wand van de bal is en hoe groot het volume van het water is, 'wie er wint'.
Als de wand van de bal maar dun genoeg is, dat hij barsten als een ei.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal het ijs niet altijd winnen, als het 100% gevuld is?
Als je het over krimpend staal hebt, da's mm werk terwijl het bij ijs over centimeters gaat...
AWM
14 jaar geleden
Boven een bepaalde wanddikte van het staal niet, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit wel wat in...