Is stoom van heet water altijd dezelfde temperatuur als het water waar het vanaf komt?

Ik heb deze vraag al eerder gesteld in een andere vorm, maar ging over mijn weckketel, en voor sommigen misschien een reden om over te slaan, dus stel ik heb nu even anders, althans, de kop van de vraag.

Ik had eerst een electrische weckketel met draaiknoppen waar ook een ontsap-stand opstond. Naar mijn weten zit deze functie niet op de digitale.

Ik heb er een sapketel bij die je in de weckketel zelf moet zetten waarbij dmv stoom van 100 graden celsius het sap eruit wordt gehaald.

Instellen op 100 graden lijkt dus logisch, maar de ontsaptijd varieert van 45 tot 90 minuten, dus dat zou betekenen dat het water in de weckketel al die tijd op een borrelend kookpunt zou zijn. Ik neem toch aan dat het ook wel stoomt bij zeg maar 90 graden ofzo? Ik heb eigenlijk geen idee. Het is de eerste keer dat ik de ontsapper gebruik bij deze digitale weckketel, en ik moet dus stoom hebben van minimaal 100 graden celsius.

Kortom: moet ik de temp van de weckketel dan ook precies op 100 graden instellen of kan dat ook minder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.2K

Antwoorden (3)

ik *denk* dat de temperatuur van 100 graden belangrijk is om de celwandstructureen af te breken. En de stoom meer een manier is om een constate temperatuur van 100 graden te houden & die er voor zorgt dat het sap niet so verdampt (Immers: Als er stoom is is de lucht verzadigt met vocht).

Ik zou dus gewoon 100 graden instellen. 90 graden is waarschijnlijk te laag om de cellen kapot te koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De temperatuur van stoom hangt af van de druk. In een hogedrukpan loopt de druk op, en dan de temperatuur van de stoom hoger worden dan 100 graden. Bij normale druk is de temperatuur 100 graden. Bij lage druk kookt het eerder, dus zelfs al onder de 100 graden.

Blijkbaar is voor het ontsappen 100 graden nodig zoals je zelf zegt. Dan zul je de pan ook op 100 graden moeten zetten. Zet je hem op 90, dan zal er wel waterdamp zijn, maar die is dan maximaal 90 graden.

In de praktijk moet je de weckketel zo heet houden dat er constant wat stoom uit de pan komt, hoeft niet veel te zijn, maar als er geen stoom uit komt, dan is het water van de kook (en stoom) af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 90 graden ontsnapt er ook wel wat stoom maar niet alleen is de temperatuur van de stoom lager ook de hoeveelheid stoom is veel minder en omdat er altijd verliezen zijn (er lekt warmte weg) zal er nauwelijks energie zijn voor het ontsappen.
Je ketel moet dus echt wel borrelen.