hoe verloopt een pyrolyse reactie?

ik doe een werkstuk over pyrolyse. ik wil graag weten hoe ik dit in een reactie vergelijking kan weergeven. ik weet dat de reactie zonder zuur stof verloopt en ik mijn onderwerp gaat over de omzetting van plastic (huisvuil) naar olie alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Reddie
11 jaar geleden
Pyrolyse van welke plastic? Er zijn er nogal wat.

Het beste antwoord

Pyrolyse is een complex proces, dat niet zo snel in een specifieke vergelijking is weer te geven. Het komt er op neer dat door de temperatuurverhoging de stoffen die uit lange ketens bestaan uit elkaar gaan vallen. Er komen brandbare gassen los als methaan en koolmonoxide en de moeilijker afbreekbare gedeeltes van de moleculen blijven achter als vloeistof of teer of vaste koolstof.
Wat het resultaat van pyrolyse wordt is afhankelijk van het uitgangsmateriaal en de reactieomstandigheden. Bij afbraak van plastics onder hoge temperatuur wordt inderdaad een vloeistof gevormd die als diesel gebruikt zou kunnen worden.
Meest belangrijke van pyrolyse is dat het een endotherme reactie is, het kost energie om de scheiding uit te voeren.
Bij een gewoon houtvuur kun je de verbranding opsplitsen in een pyrolysereactie waarbij brandbare gassen worden gevormd en de verbranding van die gassen. (ook is er verbranding aan het oppervlak, waar het koolstof aan het oppervlak reageert. In vroeger tijden en ontwikkelingslanden maakte men houtskool, door niet al te veel zuurstof toe te voeren zodat alleen het gas verbrandt en houtskool dat kan verbranden door te gloeien overblijft (de hitte van de kool wordt gebruikt om te roosteren, zonder dat je last heb van roet en smerige rookgassen en roet). Ook de cokes die je kunt gebruiken voor de barbecue worden door pyrolyse uit steenkool gehaald. In de tweede wereldoorlog reden veel auto's op gas dat direct uit een houtvergasser kwam. Ik kwam op de engelse wiki nog een Nederlands bedrijf tegen dat een speciale methode van pyrolyse gebruikt, misschien is het slim je op dat proces te richten gecombineerd met een wat algemene inleiding zoals hierboven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Even uitgaande van een belangrijke pyrolyse:
CH4+2O2=> CO2 +2H2O, dit is de (volledige)verbranding van aardgas.
Het verbreken van de bindingen tussen de C en 4Hbindingen levert meer energie op dan de vorming van CO2 en H2O
Pyrolyse is ontleding door verhitting zo zal 2AgN3 overgaan in 2Ag en 3N2^ , een endotherme vaste stof ontleedt onder geringe toevoeging van warmte of mechanische inwerking in gas (stikstof en zilver(damp).
Deze reactie onderhoudt zichzelf supersonisch, de stof detoneert dan met een vale vlam maar een krachtige luchtdruk die zo snel gevormd wordt dat de druk sneller gevormd wordt dan dat het weg kan.
Een lijntje van dit spul legt 6KM/s af en haalt dus pakweg mach 20.
Het wordt derhalve toegepast in springlont.

OOk Carbid, CaC2 reageert met water tot CO2 en C2H2 (acetyleen gas) welke door de verbreking van de dubbele Cbinding bij verbranding tot 2CO2 en H2O
Reactie:
4CaC2+4H2O=> 4 CaO + 4C2H2; 4C2H2+11O2=>4CaO 8CO2+ 2H2O Dit laatste doet de carbidbus knallen. De CaO reageert weer met een overmaat aan water tot Ca(OH)2 welke aan het begin reeds de carbid (CaC2) doet ontleden.
Bij pyrolyse ontleed de stof dus door verhitting maar zeer vaak is een starthitte genoeg om het pyrolyseproces op gang te houden.
Zoals aangegeven kan dit proces ook heftig verlopen.