Het poollicht heeft twee varianten: Aurora Borealis (noorderlicht) en Aurora Australis (zuiderlicht).
Het ontstaat doordat de zon elektrisch geladen deeltjes uitzendt (vooral bij zonne-uitbarstingen). Door de magneetvelden van de aarde (noord- en zuidpool) worden die stromen afgebogen.
"De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen. Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke poollicht."

Dus ja, zuiderlicht bestaat wel, ooster- en westerlicht omdat er geen ooster- en westerpolen zijn.

De tweede bron bevat naast uitleg ook een filmpje.