Wat is precies het verschil tussen een natuurkundig en scheikundig proces?

Bijvoorbeeld:is het verkleuren van een blaadje of het oplossen van een stof in water natuurkundig of scheikundig en waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Bij een natuurkundig proces veranderen de moleculen niet van samenstelling. Bijvoorbeeld: als je water bevriest tot ijs, dan blijven de moleculen hetzelfde (H2O).

Bij een scheikundig proces veranderen de moleculen wel, doordat er (scheikundige) reacties plaatsvinden. Als een boomblad verkleurt, komt dat doordat de groene stof chlorofyl omgezet wordt in andere stoffen. Dat is dus een scheikundig proces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een beetje een negentiende eeuws onderscheid, de scheikunde is al lang onderdeel van de fysica. Omdat atomen al complex zijn en moleculen helemaal is er echter nog steeds een plaats voor de scheikunde als een proefondervindelijke wetenschap, hoewel alle facetten van de chemische binding deel uitmaken van de natuurkunde (wat betreft de elektrische kracht die chemische verbindingen bepaalt is de kennis volledig) is het nauwelijks doenlijk chemische reacties door te rekenen. Daarom hanteert men de kennis die proefondervindelijk door scheikundigen is opgedaan en scheikundige benaderingen bij scheikundige problemen. Omgekeerd is de scheikunde totaal afhankelijk van natuurkundige methodes (laser, massaspectrometer, vlamspectrometer et cetera).