Hoe kan men meten dat de lading elektriciteit over de buitenkant van een draad gaat?

de lading van elektriciteit loopt over de buitenkant van een draad zegt men, hoe meet men dat,want ik begrijp niet hoe men de binnenkant kan meten. Men zet immers de klemmen altijd op de buitenkant.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik bedoel inderdaad stroom. ik zal eens op wiki kijken. bedankt voor de tip.

Toegevoegd na 36 minuten:
Mijn engels is zo goed dat ik er geen barst van snap.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ook de stroom , wissel of gelijkstroom gaat grotendeels langs de buitenkant van de draad .
De reden is simpel, stroom komt voort uit spanning (sverschil), de gelijknamige lading van de elektronen stoot elkaar af en gaan dus zover mogelijk uit elkaar.
Dus gaan ze aan de buitenkant van de draad zitten, de mate waarin is wel afhankelijk van stroom, spanning en frequentie.
Als je stroom door een dikwandige buis ( stuurt en je maakt soepele metaalstrips aan de binnenkant en de buitenkant van de buis vastmaakt, dan zie je bij hogere spanning, dat de metaalstripjes aan de buitenkant van de buisgeleider van de buis af gaan staan en aan de binnenkant niet.
Daar is dus (weinig) lading (verplaatsing) en dus weinig stroom, aan de buitenkant staat echter de volle mep.
Overigens zijn hoogspanningskabels, waar evenzogoed tot 600KV en duizenden amperes doorheen lopen, in de kern anders opgebouwd dan aan de buitenkant,
Daar is de kabel van aluminium, een zeer goede geleider (op koper en zilver na de beste) en binnenin een (metaal)constructie die niet zozeer een goede geleider is maar wel een enorme treksterkte aan de kabel levert.
Binnenin de kabel loopt dus weinig stroom, dat is handig, stroom wekt warmte op door de ondervonden weerstand en de draad kan alleen aan de buitenkant afkoelen.
Laat daar nu net ook de grootste stroom lopen en zoals je weer is de warmte een kwadraatfunctie van de stroomsterkte, de weerstand is een gegeven die alleen door warmte wat beinvloed wordt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij zowel Tesla Transformatoren als v/d graafgeneratoren zit de spanning duidelijk aan de buitenkant, talloze proeven die oa. ik ter demo gegeven heb , bewijst dat onomstotelijk.
Bij V/d Graaf gaat het om gelijkspanning en bij Tesla om wisselspanning, die breedbandig kan zijn.
Zelf heb ik een Tesla Systeem die vrijwel rose ruis geeft van 1 KHz tot 2 GHz ( de grens van de analyser van de TU Delft.)
HJHet skin effect bij zeer hoge spanningen staat een diameter van een geleider beneden een bepaalde diameter niet toe, de geleider gaat dan sproeien (st Elmsvuur en bliksemvormige ontladingen die in het niets eindigen, de krommingsradient bepaalt dus de max spanning die deze apparaten kunnen vasthouden.
Het overscheiden van die spanningen, wat ik tijdens demo's doe , geeft een feeeriek bliksemboleffect , alleen dan zonder de bol., dus in de open lucht.
Bij deze spanningen zijn slagwijdtes van 11/2 meter overschreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zegt 'lading', maar bedoel je dat wel?
Als we het hebben over stroom, gaat die vlieger niet op, anders had het geen zin om dikkere draden te gebruiken bij grotere stromen. Er is wel een natuurkundig verschijnsel dat het 'skin-effect' heet. Dat doet zich alleen voor bij wisselstroom, en daarbij is het inderdaad zo dat de stroom de buitenkant van de geleider kiest. Bij 60hz en koper is het skin-effect 8.5 mm. Hoe men dat meet? Je kunt het met een beetje wiskunde uitrekenen! Zie:
escape
13 jaar geleden
Als je het echt ten gronde wil weten, moet je informatie zoeken over het Hall-effect. Dit fenomeen beschrijft o.a. spanningsverdeling intern binnen geleiders. Maar da's wel zware wetenschappelijke materie hoor...