Ja, deze heeft invloed. Al is het met een pistool te verwaarlozen (effectief meestal 25 meter)

Hieronder een stukje over de invloed van de wind op een afstand van 100 meter.

In tegenstelling tot wat je zou denken is
de afwijking door (zij)wind niet proportioneel met de afstand, maar is afhankelijk van de mate van vertraging die de kogel ten gevolge van de luchtweerstand ondervindt.

De standaard patroon met een snelheid van 330m/s (1145 f/s) heeft .287 seconde nodig om 100m af te leggen, maar heeft in een vacuüm slechts 0.262 seconde nodig. De vertraging als gevolg van de luchtweerstand is dan 0.287-0.262= 0.025 seconde.

Een zogenaamde high velocity patroon met een snelheid van 407m/s (1335 f/s) heeft 0.259 seconde nodig om de 100 meter te overbruggen, maar 0.225 seconde in een vacuüm. De vertraging is daarbij 0.035 seconde en 37 procent groter dan bij een standaard patroon. Daardoor ondervindt de High-Velocity patroon ook 37%
meer afwijking door zijwind ten opzichte van de standaard patroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje, nu snap ik het!

Andere antwoorden (2)

de wind heeft zeker invloed op de baan van de kogel.
scherpschutters meten de wind,windrichting,luchtvochtigheid enz.om een zo goed mogelijk schot te maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. En met hele lange afstanden (400 meter +) wordt zelfs rekening gehouden met de draaiïng van de aardbol.
+
Ja, ook op een door de lucht vliegende kogel heef t de wind vat, De baan zal afwijken of de afstand die de kogel af legt zal korter of juist langer worden.