Wat betekent 994 hPa mb op een digitale barometer?

Ik heb hier vorige week ook al een vraag over gesteld, maar helaas niet een echt bevredigend antwoord op gekregen, want "hoe hoger de luchtdruk, hoe warmer' gaat dus hier niet op.

Sinds wij dit digitale weerstation hebben aangeschaft heeft de 'barometer' rond de 1004 gelegen. Met volop zon en warmte, plus een digitaal zonnetje.

Sinds vanmorgen geeft hij alleen maar een digitaal wolkje met regen, en 994 (nu inmiddels even 996) hPa mb aan (dus in dit/mijn geval hoe làger hoe warmer).

Het heeft hier nog niet geregend maar het voelt de hele dag al wel ontzettend drukkend.

Ik wil dit ding graag kunnen begrijpen maar ik heb geen idee wat die tekens en die cijfers nu eigenlijk betekenen, en ik kan er verder ook weinig over vinden wat ik werkelijk snap :-/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus voor vandaag "(dus in dit/mijn geval hoe làger hoe warmer)" voor mijn gevoel...

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik moet er overigens nog wel even bijzeggen dat ondanks het digitale wolkje met regen, de zon hier de hele dag volop heeft geschenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo'n weerstation koopt, Meander, zit er dan geen gebruiksaanwijzing/uitleg bij? Of alleen in vloeiend Koreaans?

Het beste antwoord

1000 hPa is hetzelfde als 1 atmosfeer. Dat er hier op aarde een druk heerst van 1 atmosfeer zul je wel eerder gehoord hebben. Alle lucht die boven je is wordt aangetrokken door de aarde. Dat zorgt voor de luchtdruk. Hoe hoger je komt, des te minder lucht er boven je is, en des te lager de luchtdruk. Hoog in de bergen is dat effect duidelijk te voelen. Ook bij opstijgen van een vliegtuig daalt de luchtdruk, en dat voel je in je oren (gedeeltelijk gecompenseerd door de drukcabine) Het getal op de digitale barometer zegt dus alleen wat de luchtdruk is, en zegt niets over het weer. Wel is er gewoonlijk, maar niet altijd, een relatie tussen de verandering in luchtdruk en het naderende weer. Stijgende luchtdruk mooier, dalende luchtdruk slechter weer. Maar zoals gezegd, dat is niet altijd zo, maar meestal wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Ik wacht nog even met het geven van het Beste Antwoord want nu wil ik ook zelf zien wat jij zegt. We gaan namelijk binnenkort op vakantie naar Duitsland en dan gaat het weerstation mee ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopte inderdaad. We zijn wel niet zo hoog geweest maar de druk zakte inderdaad steeds op grotere hoogten.

Andere antwoorden (3)

Het betekend dat er op dit moment een daling plaats vind van de lucht druk. Een lagere luchtdruk betekend dat er een lage druk gebied aankomt. In onze contreien betekend dat dat je slechter weer gaat krijgen

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook de website van weer online, welke een goede uitleg geeft http://www.weeronline.nl/lagedrukgebied/3233/0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luchtdruk zegt eigenlijk niets over wat voor weer het is.
Wel is het zo dat het in een hogedruk gebied vaker mooi weer is dan in een lagedrukgebied. Dat is ook de reden dat barometers die symbolen met zon en regenwolkjes hebben. Soms klopt dit dus, maar soms ook helemaal niet.

Misschien kun je op de website van het knmi meer info hierover vinden ?

Toegevoegd na 2 minuten:
De huidige luchtdruk van 994 hPa is vrij laag, en daarom "gokt" je barometer dat het slecht weer zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
994 hPa staat voor hecto Pascal een eenheid voor druk de barometer maakt hievean gebruik om de veranderingen in de hoogte van de luchtlaag te meten ,deze is weer van belang om weersveranderingen te melden als de luchtdruk gelijk blijft is de luchtlaag dus ook gelijk bijvoorbeeld je zit in een luchtdruk van 94 hPa en het is zonnig en warm weer zoals nu weer ,de luchtdruk verandert nu aar een lagere waarde in korte tijd ,dus de bovenliggende laag word veel dunner,dit gaat gepaard met stromingen in de luchtlaag (vanuit jouw gebied stroomt er warme lucht naar een ander gebied waar de lucht kouder is zoals water ook omlaag stroomt ). de lucht die wegstroomt (wind)word op zeeniveau aangevuld met koudere lucht.het vocht in de koudere lucht word mee naar boven getransporteerd en vormt wolken ,als de wolken dicht genoeg zijn worden ze te zwaar en het begint te regenen. het is niet zozeer de luchtdruk zelf als wel de verandering ervan die van belang is met betrekking op weersveranderingen .