Het is wat fysisch allemaal, maar er bestaat niet niets, er is altijd iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets bestaat niet. Heeft te maken met quantum-mechanica en de onzekerheid van Heisenberg. Ook een absoluut vacuüm bestaat niet en dit is ook aangetoond (Casimir-effect).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Niets" is een van de meest instabiele substanties die we kennen. In een vacuüm ("niets") vormen zich te pas en te onpas materie-antimaterie-koppels ("iets"), om kort erna weer bij elkaar te komen en elkaar op te heffen. Dit is voorspeld binnen de quantumfysica, en intussen ook aangetoond als zijnde het Casimir effect.

"Hoe" dit gebeurt, is nog niet geheel duidelijk. Maar het lijkt er dus op dat "niets" zodanig instabiel is, dan "iets" een veel natuurlijker toestand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een (elektromagnetische) golf kan teniet gedaan worden door een tegenovergestelde golf (dus zonder resultante). Een deeltje materie in botsing met een gelijk deeltje antimaterie restulteert in een golf en dit geldt ook in omgekeerde zin.
Vertrekkend van deze 2 gegevens : uit niks kunnen dus 2 tegengestelde golven ontstaan. Uit deze golven kunnen elk een deeltje en een anti-deeltje ontstaan. Zodoende kun je uit niks materie krijgen.
Ik geef toe: 't is een kort-door-de-bocht omschrijving maar zou toch de essentie een beetje moeten weergeven.