kan een Elektrische golf echt sneller bewegen dan lichtsnelheid?

volgens dit artikel is er een elektrische golf gecreeerd die sneller gaat dan het licht kan dit?

http://www.faqt.nl/?p=7818

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De golf gaat niet sneller dan het licht, het golffront (dat is de voorkant van de golf) wel.

Wat ze doen komt overeen met het volgende.

Stel je voor dat je met een laserpen rondschijnt. Een heel goede laserpen, die ook op grote afstand nog een klein puntje produceert.

Nu ga je 's nachts schijnen. Je gaat naar Australië, want daar kun je de Grote Magelhaense Wolk goed zien. Je schijnt eerst met je laserpen naar de linkerkant van de Grote Magelhaense Wolk. Daarna schijn je naar de rechterkant van die Wolk. Je doet er ongeveer 1 seconde over om van de linkerkant naar de rechterkant van de Wolk te gaan.

Laten we voor het gemak even aannemen dat overal in de Grote Magelhaense Wolk wat gas aanwezig is, dat oplicht door jouw lichtvlekje. Dat wij op die enorme afstand dat lichtvlekje in de Wolk niet kunnen zien, is hier niet relevant - dat lichtvlekje is er wel degelijk.

De diameter van de Grote Magelhaense Wolk is 14000 lichtjaar. Jouw lichtvlekje legt die afstand af in 1 seconde. Dat betekent dat jouw lichtvlekje ruim 440 miljard keer zo snel beweegt als de lichtsnelheid!

Als dat gas in de Grote Magelhaense Wolk nu geïoniseerd is, en door jouw lichtvlekje wordt aangezet tot het uitzenden van een radiogolf, dan beweegt de *voorkant* van die radiogolf (het golffront dus) zich met diezelfde snelheid.

Jij wekt dus een radiogolf op in de Grote Magelhaense Wolk, waarvan het golffront zich 440 miljard keer zo snel beweegt als de lichtsnelheid.

Strikt genomen beweegt de golf zelf zich natuurlijk NIET sneller voort dan het licht. Het *golffront* doet dat wel.

Dit is wat het artikel beschrijft.

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens heeft dit artikel al een wat langere voorgeschiedenis.

Vorig jaar (als ik me goed herinner) kwamen onderzoekers met een nieuwe verklaring voor gammastraling en andere karakteristieken van bepaalde ver verwijderde sterren. Die verklaring kwam neer op het bovenstaande principe van de ronddraaiende laserpen.

Theoretisch was het een goede verklaring.

Omdat in de wetenschap alles gecontroleerd moet worden, en omdat theorie en praktijk één moeten zijn, ging men proberen of men deze theoretische uitleg ook in de praktijk kon brengen, gewoon in het lab.

Dat is nu gelukt, zoals het genoemde artikel beschrijft. De theorie die is bedacht beschrijft dus niet alleen het gedrag van die sterren, maar treedt daadwerkelijk op in een praktijksituatie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het klopt, zeker in dit geval, dat het wel even duurt voordat jouw lichtvlekje de Grote Magelhaense Wolk bereikt. Maar dat maakt niet uit, het was slechts een voorbeeld, en het voorbeeld blijft geldig, ook als je een paar generaties moet wachten op het resultaat. ;-) Ik heb slechts dit voorbeeld gekozen om een lekker grote overschrijding van de lichtsnelheid te krijgen (441 miljard keer...). Natuurlijk is het realistischer als je uitgaat van veel kleinere schalen, zoals ook in het lab-experiment gebeurde, en zoals ook "in het echt" op pulsars gebeurt - maar dan krijg je altijd discussies of je de lichtsnelheid wel overschreidt. Jouw voorbeeld van het springkoord is ook een goed voorbeeld. Daarvoor geldt precies hetzelfde principe. Als je het springkoord op eenzelfde soort manier tot detonatie brengt, zeg maar met een "ronddraaiende vlammenwerper" of zo, dan beweegt het detonatiefront zich met meer dan 6000 m/s langs het koord. Er is *geen* sprake van het twee kanten oplopen van het detonatiefront vanaf elke plek, omdat het koord aan een van beide kanten al is gedetoneerd. Hetzelfde met mijn voorbeeld-lichtvlekje. Dat veroorzaakt de-ionisatie en daardoor het uitzenden van een radiogolf. Dat kan ook maar een kant op, want aan de "achterkant" van mijn lichtvlekje is de energie al uit het gas verdwenen. Ook bij de ronddraaiende bundels in een pulsar geldt dit. Die gaan met meer dan de lichsnelheid over een hoogenergetische laag heen (net zoals het lichtvlekje van mjin laserpen), en brengen die laag tot het uitzenden van (in dit geval) gammastraling. Die straling wordt *alleen* uitgezonden op de plek waar de bundel de energetische laag treft; er is dus geen sprake van een zich voortplantend detonatie-effect.

Andere antwoorden (5)

Het lijkt er wel op. Ze hadden al eerder aangegeven dat pulsars wellicht ook sneller dan licht pulsen zouden afgeven.

http://www.universetoday.com/2010/01/06/faster-than-light-pulsar-phenomena/

Toegevoegd na 26 minuten:
Door slim te schakelen, zetten ze dus de golf sneller van punt a naar b dan op basis van de lichtsnelheid mogelijk zou moeten zijn. Het is dus niet de golf die neller beweegt, maar de spanning die sneller verplaatst wordt of zo; lastiog te begrijpen voor mijn simpele hoofdje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat lees ik niet uit het artikel. Het doet me denken aan een zaklantaarn die razendsnel ronddraait. In theorie kan het schijnsel een lichtvlek produceren die sneller beweegt dan de snelheid van het licht, maar daarmee is de lichtsnelheid zelf niet overschreden.
escape
13 jaar geleden
Nee.. Doordat een golf meestal bestaat uit een superpositie van harmonische golven, kunnen de snelheden van de afzonderlijke componenten uiteenlopen. Men maakt daarom onderscheid in fasesnelheid en groepssnelheid. De fasesnelheid is dan de snelheid waarmee een punt op de golf met vaste fase zich voortplant en de groepssnelheid de snelheid waarmee de omhullende van de golf zich voortplant.

Fasesnelheid kan sneller dan het licht maar kan geen informatie of energie bevatten. Het artikel gebruikt (groep)snelheid in plaats van fasesnelheid.

Wat hier als de opstelling wordt aangegeven wordt dagelijks gebruikt door radar- en communicatietechnici. Heel bijzonder is het dus niet. Wat hij doet is een hele boel lampjes in een rij zetten. Alle aan/uit schakelaar aan een computer hangen:
- Lamp 1 aanzetten
- Dan lamp 2 aanzetten voordat het licht van lamp 1 de tweede lamp heeft bereikt.
- Dan lamp 3 aanzetten voordat het licht van lamp 1 (en 2) de derde lamp heeft bereikt.
- Ect..

Dus het 'aangaanpartoon' gaat sneller dan het licht, maar dat patroon wordt gevormd door deeltjes die langzamer dan de snelheid van het licht gaat. Dus dat breekt geen natuurkunde wetten.

Overigens is het geen onzin onderzoek! John Singleton doet onderzoek naar het gedrag van roterende sneller dan licht patronen. Wellicht kan dit het gedrag van pulsars verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het postulaat 'niets kan sneller dan het licht' heeft alleen betrekking op de (maximale) snelheid waarmee het gevolg van een oorzaak zich kan voortplanten.
Een reeks gebeurtenissen zonder causaal verband kunnen zich wel degelijk sneller dan het licht voortplanten.
Dat is ook wat er in het artikel staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets kan sneller dan het lich alleen anti materi dat komt door de vergelijking e=m c kwadraat einergie is massa keer licht snelheid int kwadraat dus als iets sneller gaat is het zwaarder en heeft meer energie nogdig