Waarom wordt foliumzuur (b11) vaak apart verkocht, terwijl alle b-vitamines elkaar nodig hebben voor een goede werking?

Vaak zegt men dat het geen zin heeft om een bepaalde b-vitamine apart te kopen omdat ze pas goed opgenomen worden als alle b-vitamines aanwezig zijn. Geldt dit dan niet voor foliumzuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb het idee dat dat te maken heeft met de toepassing van ervan.
Foliumzuur doet mij meteen denken aan zwangerschap, omdat het voor zwangere vrouwen ( vaak ) wordt aanbevolen.
Ik ga nog even verder zoeken hoe het dan zit met de andere b-vitamines, maar ik denk dat foliumzuur gewoon goed opgenomen kan worden als je geen tekorten hebt aan andere b-vitamines, dus dat wil ik nog even onderbouwen of de juiste uitleg geven als ik het kan vinden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Hierbij nog even de link naar Wikipedia, want daar staat een hoofdstuk over de absorptie.

Toegevoegd na 18 minuten:
Sorry, met bewerken had ik de andere link per ongeluk verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen tekort aan andere B-vitamines hebt hoef je die er niet bij te nemen. Bij zwangere vrouwen en bejaarden komt met name een tekort aan foliumzuur veel voor. Loop je risico op een breder tekort dan is het absoluut zinnig om suppletie met B-complex te overwegen. Foliumzuur werkt met name samen met B-12 en PABA maar ook met vitamine B1, B2, B3, B5, B6, C en E.