Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat maakt het verschil tussen een bliksemflits of een heuse 'vork'?

Ik zit op dit moment gefascineerd naar de enorme onweersbuien te kijken (middernacht boven Eindhoven), maar ik kan geen vorken ontdekken! Die vind ik juist zo mooi om te zien..

Toen rees bij mij ineens de vraag, wat maakt nou eigenlijk het verschil tussen een bliksemflits (korte verlichting van de gehele hemel) of een echte vork (bliksemstralen in de lucht)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
619

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Elk bliksemverschijnsel bestaat uit een grote elektrische vonk.

Soms zie je die vonk. Je ziet dan een "vonk" of "straal". Die kan van de wolken naar de aarde lopen, of van de ene wolk naar de andere wolk.

Zo'n vonk kan wel of niet vertakt (gevorkt) zijn. Dat hangt af van de precieze ladingsverdeling in de lucht, de wolken en de aarde.

Soms zie je de vonk niet. Dat kan gebeuren als de vonk *in* de wolken optreedt. Je ziet de vonk zelf dan niet (daar zitten namelijk wolken voor), maar het lichtschijnsel wel, omdat die vonk zo enorm fel is.

Heel soms zie je de vonk niet omdat die achter de horizon optreedt.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding