Wat maakt het verschil tussen een bliksemflits of een heuse 'vork'?

Ik zit op dit moment gefascineerd naar de enorme onweersbuien te kijken (middernacht boven Eindhoven), maar ik kan geen vorken ontdekken! Die vind ik juist zo mooi om te zien..

Toen rees bij mij ineens de vraag, wat maakt nou eigenlijk het verschil tussen een bliksemflits (korte verlichting van de gehele hemel) of een echte vork (bliksemstralen in de lucht)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Elk bliksemverschijnsel bestaat uit een grote elektrische vonk.

Soms zie je die vonk. Je ziet dan een "vonk" of "straal". Die kan van de wolken naar de aarde lopen, of van de ene wolk naar de andere wolk.

Zo'n vonk kan wel of niet vertakt (gevorkt) zijn. Dat hangt af van de precieze ladingsverdeling in de lucht, de wolken en de aarde.

Soms zie je de vonk niet. Dat kan gebeuren als de vonk *in* de wolken optreedt. Je ziet de vonk zelf dan niet (daar zitten namelijk wolken voor), maar het lichtschijnsel wel, omdat die vonk zo enorm fel is.

Heel soms zie je de vonk niet omdat die achter de horizon optreedt.
Cryofiel