Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is grind vuurvast?

In mijn bescheiden werkplaats wil ik wat met kleine stukje koper werken. Hier voor moet het koper verhit worden. Zou een laag van grind in een oude pan vuurvast genoeg zijn?

2 maanden geleden
734
Inekez1
2 maanden geleden
Neem gewoon een paar betonnen stoeptegels als ondergrond en eventueel achterwand. Veel handiger dan los grind in een pan.
Vortexxx
2 maanden geleden
Er is een antwoord wat zegt 'Ja hoor, dat gaat prima' ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet prima is, grind spat onder verhitting uit elkaar, ik begrijp dat jij je werkstuk op het grind legt en dan met een acetyleenbrander o.i.d. het werkstuk gaat verhitten? Indien dat het geval is raad ik je met klem het advies van teusvh af, tenzij grind volledig voor lange tijd gedroogd heeft spat het verschrikkelijk in het rond onder verhitting. Zoek op kleine gietvormen van grafiet op Google en verhit je koper daar in.
lp2
2 maanden geleden
Dank voor deze extra uitleg.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat gaat prima. Zand gaat ook goed. Maar waar is die pan voor nodig? Zilversmeden bijvoorbeeld hebben gewoon een straatklinker om hen werkstuk op te leggen, en dan te verwarmen met een brander. Er zijn bestaan speciale vuurvaste stenen, maar een gewone steen werkt ook prima. En als-tie scheurt neem je een nieuwe.
(Lees meer...)
2 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding