Hoe hoog kan je water opwarmen ?en wat zou de druk zijn bij vb.water van 500°c?

een jaar geleden
3.1K
LeonardN
een jaar geleden
Zover ik het begrijp:
https://en.wikipedia.org/wiki/Superheated_water
374 graden celcius op 217 bar. Daarna wordt het altijd gas, ongeacht de druk.
500 graden celsius kan dus niet.
Jozef
een jaar geleden
ha dat is goed om te weten, ik wil kijken of ik een zand batterij kan bouwen in combinatie met zonnepanelen, zoals men in Finland gedaan heeft, daar werkt men met warme lucht, vind ik niet zo goed...met een 350° kom ik al heel ver, weet U soms ook hoeveel warmte je kan opslagen in 1 m3 droog zand bij 350 °...??

Het beste antwoord

Bij atmosferische druk kun je water verwarmen tot een temperatuur van 100 graden. Bij die temperatuur is de dampdruk van de stoom gelijk aan de luchtdruk die er heerst.

In een sterk en gesloten vat kun je water in principe onbeperkt opwarmen.
De druk van de stoom boven het water wordt bij verwarming steeds hoger.
Bijvoorbeeld bij een temperatuur van 180 graden bedraagt de dampdruk 10 bar.

Echter bij een temperatuur van 374 graden Celsius met een bijbehorende druk van 218 atmosfeer bereikt water zijn kritisch punt.
Dan houdt voor water het verschil op tussen vloeistof en damp.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kritisch_punt_(thermodynamica)

Je kunt dan de temperatuur van de zogenaamde superkritische vloeistof nog wel verder verhogen, maar dan gaat de druk in het vat niet verder omhoog.

Bij 500 graden Celsius is de druk dus 218 atmosfeer.
Ongeveer 216 bar.
Edraket
een jaar geleden