Hoe kan vuur bij een entree op mars ontstaan?

Als een capsule of iets dergelijks binnen dringt in de atmosfeer ontstaat toch vuur maar op mars is toch geen zuurstof dus hoe is het dan mogelijk?

1.5K
Thecis
een jaar geleden
Een raket heeft twee dingen mee, vloeibare waterstof en vloeibare zuurstof. Op Mars is geen zuurstof aanwezig en dat hoeft ook niet, een raket heeft z'n eigen zuurstof mee.

Antwoorden (2)

Dat materie licht gaat geven, wat we zien als vuur, gebeurt als de temperatuur hoog is. Denk bijvoorbeeld aan roodgloeiend ijzer. Bij verbranding met zuurstof kan (hoeft niet perse, denk bijvoorbeeld aan het roesten van ijzer, wat ook een langzame verbranding is) de temperatuur in een gas zo hoog oplopen dat we licht (vlammen) zien. Maar die temperatuurstijging kan ook een andere oorzaak hebben. Andere chemische reacties dan met zuurstof, of door wrijving. Dat laatste gebeurt als een raket of meteoriet met hoge snelheid de dampkring van Mars binnendringt.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Ter verduidelijking er is dus geen vuur?
Thecis
een jaar geleden
Een paar vragen die bij me opkomen:
- waardoor ontstaat de hitte die bij een mars entree naar voren komt (spoiler alert, idd wrijving. De atmosfeer is ijl, maar niet zo ijl).
- hoe remt een mars lander af?
- welke brandstof wordt er gebruikt voor het afremmen?
- is dit wel of geen open vuur? @erotisi:
Het is niet echt vuur dat je ziet zoals bij een kampvuur. Het is wel nagenoeg hetzelfde als het vuur dat je ziet als je een raket op aarde lanceert
erotisi
een jaar geleden
Is de term vuur precies gedefinieerd? Is er nu wel of geen vuur?
Thecis
een jaar geleden
Tuurlijk is er een precieze definitie van vuur:
Vuur is het geheel van lichtverschijnselen en warmteontwikkeling dat optreedt als een brandbare stof een oxidatiereactie ondergaat bij hoge temperatuur. Dus dan ja er is vuur aanwezig.
Er is geen open vuur zoals in een haard waarin je de vlammetjes mooi duidelijk ziet.
Zie je het vuur bij een gewone lancering op aarde? Dat zie je ook op Mars.
De precieze nuances zijn te fijn om hier goed uit te leggen. Dus voor het gros, ja, je ziet vuur.
Vuur ontstaat door de verbranding van waterstof.
Een raket heeft hoofdzakelijk 2 dingen bij zich. Waterstof en zuurstof. Voor de verbranding hoeft er dus geen zuurstof op Mars aanwezig te zijn. De raket heeft z'n eigen zuurstof voor de verbrandingsreactie bij zich (in vloeibare vorm).
Thecis
een jaar geleden