Is er een manier om de concentratie van de stoffen H2SO4 en HNO3 in regen te bepalen?

Is er een mogelijkheid om de concentratie van deze stoffen in regen te bepalen? Of is dat niet mogelijk?

een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
In het algemeen of voor huistuinenkeuken gebruik?

Antwoorden (1)

Ja, dat is ongetwijfeld mogelijk door titratie.
Titratie is een eenvoudige chemische handeling die in nagenoeg elk laboratorium wordt verricht.
En de stoffen zwavelzuur en salpeterzuur zijn zo elementair dat er een titratie moet bestaan om hun concentratie in water te bepalen.
Concentratie bepaling van deze stoffen is eerste klas laboratoriumschool.
Edraket
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Titratie waarmee? En is die methode ook selectief en specifiek? ( dus toont alleen nitraat resp sulfaat aan)? Ik vind dit een antwoord waar vraagsteller weinig mee kan.
Edraket
een jaar geleden
@tinus 1969
De TS vraagt of er een manier is.
Die is er, en ik vertel welke.
Hoe die in detail in zijn werk gaat weet ik niet.
De tijd dat ik bij mijn opleiding het laatst heb getitreerd ligt 50 jaar achter me.
Daarna heb heb ik nooit meer met dit bijltje gehakt.