Is gedeminaliseerd water langer houdbaar dan kraanwater?

Als ik gedemineraliseerd water overgiet in bijvoorbeeld een spuitflesje, is het dan langer houdbaar dan wanneer ik er gewoon kraanwater in zou doen? Bijvoorbeeld buiten de koelkast..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Waar heb je demiwater voor nodig?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vast, maar is demi niet schadelijk om te drinken? Of bedoelde je dat niet? Bidest water is sowieso schadelijk, van demi weet ik het niet. Is hoe dan ook raar om te bewaren als concurrent van kraanwater. Of is het puur een vraag voor het idee? Vind dit net:
http://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm Vaak is drinkwater volledig ontdaan van mineralen door behandelingen als ontzilting, destillatie, membraanfiltratie, electrodialyse of andere reinigingsstappen. Dat water wordt gedemineraliseerd water genoemd, kortweg demiwater.
Er kleven voor- en nadelen aan het drinken van demiwater. Een argument voor het drinken ervan is dat de mineralen die slecht voor ons zijn eruit zijn verwijderd. Dokters en voedingsdeskundigen hebben hele boekwerken geschreven over de negatieve invloed van mineralen op onze gezondheid. Argumenten tegen het drinken van demiwater zijn onder andere dat we te weinig mineralen binnenkrijgen via drinkwater en dat het water zonder mineralen zelfs mineralen uit ons lichaam gaat aantrekken, waardoor we last van mineralentekorten krijgen. Read more: http://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm#ixzz3iomCW5X9 Ons kraanwater is dus al zo goed als demi water (waarschijnlijk, misschien is het wee anders per gebied).
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, waar haal je dat vandaan dat demi water en bidest slecht zijn? Dat is echt niet waar.
Die minerale uit het water heb je echt niet nodig. Die krijg je sowieso binnen.
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, je verwart het drinken van water met injectie in een bloedvat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie Ik heb dat ooit zo begrepen van een scheikundeleraar(dus de kans dat het nogal overdreven is geloof ik zo). Het "niet binnen krijgen" zou niet het probleem zijn, meer het onttrekken van mineralen uit je lichaam omdat water zonder mineralen, mineralen opneemt. Ik weet niet over welke hoeveelheden water je dan spreekt, voordat dit echt een probleem zou worden. (staat ook in de copy/paste). Maar zoals ik het daar lees is het meer een idee dan een ondervonden feit/probleem.
tinus1969
8 jaar geleden
Demi en bidest zijn in theorie ook bij drinken ongezond omdat ze hypotoon zijn. Of dat in de praktijk een probleem is (behalve met extreme hoeveelheden) weet ik niet.
Volgens dezelfde theorie zijn demi en bidest langer houdbaar omdat ook bacteriën meer moeite hebben te overleven in een hypotone oplossing.
In de praktijk zal het niet veel uitmaken -al is het maar omdat het lastig is een spuitfles zo schoon te houden dat het water hypotoon blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Ritsuka: Niet om te drinken maar om in een spuitfles te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus: waarom zou deminwater ongezond zijn omdat het hypotoon is? Leidingwater is dat ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar houdbaarheid toe zou ik zeggen: als je het flesje goed hebt uitgespoeld: eeuwig. De vraag is verder vooral wat je met houdbaarheid bedoelt. Als je deminwater slechts zo lang houdbaar noemt dat het geen enkel mineraaltje mag bevatten dan blijft het slechts houdbaar zolang je het flesje niet opendoet. Van zodra je het flesje open doet vallen er zouten van je vingers en uit de lucht in het flesje. In dat geval zal je ook contaminatie uit het flesje zelf moeten vermijden en dit dus eerst moeten uitlogen oftewel: flesje vullen met deminwater, dit vervolgens een nachtje laten staan en daarna de inhoud wegkappen en het flesje erg grondig spoelen met deminwater (minstens 6x!) om het vervolgens 'definitief' op te vullen met het te gebruiken deminwater. De gebruikstoepassingen voor dergelijk zuiver deminwater zijn echter gering (en in feite is deminwater dan nog te onzuiver en heb je ultrazuiver water nodig!), dus waarschijnlijk volstaat voor jou het klassieke spoelen met een kleine hoeveelheid water en opvullen.
tinus1969
8 jaar geleden
@Daki, hoe hypotoner hoe slechter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus mineraal is ongezond en deminwater nog ongezonder? Nee, hoor. Ons lichaam is gemaakt om mineraalwater zoals leidingwater te drinken. Het verschil t.o.v. ons lichaam met deminwater is zo klein dat het drinken van leidingwater of deminwater helemaal geen verschil zal maken. Dat een slokje deminwater drinken ongezond is, is dan ook een fabeltje.

Antwoorden (3)

Als je het water in een schoon flesje doet zijn gedeminaliseerd water en kraanwater zo ongeveer eeuwig houdbaar. Ook buiten de koelkast.
Levende organismen hebben minstens Fosfor, Stikstofverbindingen en een energiebron (bijvoorbeeld suiker) nodig om te groeien en zich te vermenigvuldigen.
Dat zit er allemaal niet in.
Tenzij je net met koekkruimels (en bacteriën) aan je lippen uit het flesje hebt gedronken.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dai is onzin als ik deze link bekijk
http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Hoelang-kan-ik-%28kraan-%29water-bewaren.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk Vitens extra nadruk legt op de 'versheid' van water aangezien ze dat hun handel is. Spa promoot ook om vooral niet je Spa-flessen na te vullen met kraanwater. Bij commerciële bedrijven zit er meestal een bepaalde marketing gedachte achter de uitspraken. Dus ik weet niet in hoeverre deze fictief zijn..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Als je het water in een schoon flesje doet zijn gedeminaliseerd water en kraanwater zo ongeveer eeuwig houdbaar." Als je STERIEL (demi-)water in een STERIEL flesje doet is het zo ongeveer eeuwig houdbaar, mits je het degelijk afsluit.
Kraanwater zal bijna altijd in min of mindere mate bacteriën bevatten. Sommige bacteriën hebben heel weinig nodig om te groeien. Er zijn genoeg gevallen beschreven van Pseudomonas contaminatie in demiwater tanks.
Gedemineraliseerd water is ook niet perfect schoon van algen, al is dit vooral van belang in de chemie.
Dus in een flesje doen( wat niet steriel gebeurt) en vervolgens buiten de koelkast bewaren is niet aan te raden, althans niet voor lange tijd.
Als je dit gedemineraliseerde water drinkt, dan zal door de werking van je nieren, een tekort aan zouten in je lichaam ontstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het door jou genoemde tekort aan zouten zal pas optreden als je langere tijd niets anders drinkt dan dit water, en dan nog slechts bij een niet volwaardig dieet. Ook uit groenten, fruit, vlees en vis krijg je veel mineralen binnen.
kort door de bocht antwoord: jazeker.

genuanceerde uitleg:

Kraanwater bevat, afhankelijk van de oorsprong (rivierwater, duinwater enz.) en de methode van gereedmaken voor consumptie, nog vrij veel zouten in oplossing, gesplitst in hun ionen; bij voorbeeld SO4--, CO3--, Cl-, PO4--- naast Na+, Mg++ en Ca++ ionen. Die ionen kunnen werken als voedingsstoffen voor (vooral) plantaardige organismen zoals algen. Die komen in kraanwater in geringe hoeveelheden voor, maar onder 'gunstige' omstandigheden, lees voldoende mineralen, kunnen ze zich ontwikkelen of minstens in leven blijven. Dit zou de houdbaarheid wel kunnen bekorten; in elk geval zou de smaak van het water kunnen veranderen. De zogeheten hardheid die aan kraanwater wordt toegekend is niets anders dan een maatstaf voor de hoeveelheden (van bepaalde) mineralen die het bevat.

Gedemineraliseerd water (demi water) is water, waaruit door ionenwisseling de mineralen zijn verwijderd. Ideaal demi water is theoretisch gelijk aan gedestilleerd water. Het zou alleen ongesplitst H2O en H3O+ ionen (gehydreerd waterstofion) en OH- ionen (hydroxide-ion) moeten bevatten. Wanneer er toch enkele moleculen van zouten in achter zijn gebleven (dat is vrijwel steeds zo) is de concentratie daarvan wel ontzettend laag. Dus zijn de voorwaarden voor de algen etc. om in leven te blijven, veel slechter. Daardoor zal demi water beter houdbaar zijn. Maar dan moet je wel je (spuit) flesje goed voorspoelen (vaak spoelen met kleine beetjes werkt veel beter dan een keer half vol gieten) en goed schudden en laten uitdruipen. En, uiteraard, je flesje goed afsluiten met een dop die ook goed is schoon gespoeld. Het plastic slangetje moet je ook zeer goed schoon spoelen. Al dat spoelen moet je natuurlijk ook met demi water doen. Overigens bestaat demi water afhankelijk van het restant aan mineralen, in diverse zuiverheidsgraden / kwaliteiten.