Wat is optische dichtheid?

Het moet iets te maken hebben met lichtbreking maar meer weet ik niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens bij Brekingsindex ! Misschien staat daar wat je zoekt succes.

Antwoorden (2)

Als we het (inderdaad) over lichtbreking hebben, dan is de brekingsindex de verhouding tussen de lichtsnelheid in het vacuüm en de lichtsnelheid in de betreffende stof (medium).
De brekingsindex in vacuüm is per definitie 1.
Van lucht is dat 1,00029 en van water 1,333
Deze brekingsindex wordt ook wel aangeduid als optische dichtheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De optische dichtheid is de moeite die fotonen extra moeten doen om door een transparant voorwerp heen te komen.
Hierdoor worden de fotonen vertraagd , ze gaan dan dus langzamer dan de lichtsnelheid.
Als een straal dan schuin op de transparante stof valt dan worden de fotonen aan de kant die het eerst de materie binnendringen vertraagd en de fotonen aan de verste kant van inval het laatst. Daardoor KEERT de straal (breking) maar bij het verlaten van de transparante stof (als de uittrede parallel aan de intrede verloopt), dan zullen de eerste fotonen die de stof verlaten weer sneller gaan en buigt de straal de andere kant op, .
Daardoor verspringt de intredende straal tov de uittredende straal maar de richting op zich verandert dan niet.

Derhalve is lichtbreking een verschijnsel wat ontstaat door verandering van de snelheid van de fotonen in de specifieke stoffen.