hoe ontstaat trillende lucht door hitte?

Op hete dagen zie je de lucht trillen boven bijvoorbeeld het wegdek. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Als je op een warme dag kijkt over het hete asfalt van een weg heen, dan zie je zinderende beelden. De reden daarvan is dat er warme lucht opstijgt boven het asfalt. Warme lucht heeft een andere brekingsindex dan koude lucht en daardoor wordt het licht op een vreemde en in de tijd variërende wijze gebroken. Op zich is dat verrassend. De brekingsindex van lucht is al erg klein, ietsje groter dan 1, en als daar dan nog eens kleine variaties in optreden dan heeft dat dus toch nog een zichtbaar effect.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net iets eerder dan ik ;-)

Andere antwoorden (3)

dat is de hitte die van het asfalt afkomt

Toegevoegd na 58 seconden:
het geeft zelfs een spiegeling over het wegdek in de verte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het asfalt straalt warmte uit, waardoor de lucht erboven warmer wordt. Dit gebeurt niet egaal, en de brekingsindex van warme lucht is anders dan van koude lucht. De trilling die je waarneemt, zijn daarmee eigenlijk kleine temperatuursverschillen tussen de laagjes lucht, die ieder net iets anders gebroken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is thermische aberratie. De brekingsindex van hete lucht en koudere lucht verschilt, en dat zie je dus als die trillingen. Het is net zo als bij een fata morgana.