Kan geluid via andere kamers in huis verder dragen?

Kan geluid via andere kamers in huis verder dragen? Soms heb ik bijvoorbeeld heel zacht als je ervoor zit muziek aan via de computerspeakers. Mij viel op dat als ik aan de andere kant van het huis ben of zelfs buiten in de tuin het geluid echt veel harder klinkt! Ik vroeg mij af of bijvoorbeeld harde materialen bij de trap/hal-overloop en harde vloeren+wanden in een kleine kamer tegenover invloed kunnen hebben? Als bij een radioprogramma iemand praat, hoor je de lagere bastonen de hele tijd 'brommen' buiten, alsof iemand boos is...

1.2K

Het beste antwoord

Ja. Vaak gaat het bij overlast om relatief lage tonen.
Hoogleraar Maarten Hornik: “Die dragen verder door de lange golflengte. Daardoor is het ook lastig om de locatie van de bron te bepalen. Vergelijk het met meetstations voor aardbevingen; daarvan heb je er diverse nodig over een groot gebied om het epicentrum van een beving te kunnen lokaliseren. Mensen die overlast ervaren van laagfrequent geluid hebben daardoor soms veel moeite om de boosdoener aan te wijzen."
SimonV