Die stammen al uit de oudheid.
Op de aarde na, hebben eigenlijk alle planeten de namen van oude Romeinse goden - vermoedelijk hebben die jongens ze daar naar genoemd.

In de link vind je ze allemaal, met uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het programma Willem Wever is op deze vraag een antwoord gegeven. Zie bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MERCURIUS
Naar de gevleugelde Romeinse god genoemd omdat hij zo snel lijkt te bewegen.
VENUS
Romeinse naam voor de godin van de liefde. Deze planeet werd de helderste en mooiste planeet of ster in de hemel gevonden .
MARS
Door de Romeinen naar hun god van de oorlog genoemd vanwege de rode, bloedachtige kleur.
JUPITER
De grootste planeet werd door de grieken Zeus en door de Romeinen Jupiter genoemd; hij was de meest belangrijke god.
SATURNUS
Saturnus was de Romeinse naam voor de Griekse god Kronos, de van Zeus/Jupiter. Het was in die tijd de verst gelegen planeet/godheid.
URANUS
Uranus is genoemd naar de Griekse god van de hemel. Uranus was de vader van Kronos en grootvader van Zeus (Jupiter).
NEPTUNUS
Neptunus is een blauwe planeet en daarom genoemd naar de Romeinse god van de zee.