Wat is sepioliet (sepiolite claypowder) poeder en waar kan ik het kopen?

Ik ben bezig met het winnen van pigmenten uit wilde planten. Om een extract te zuiveren moet ik het mengen met sepiolite clay powder. Hieraan blijven de vervuilende deeltjes hangen en is de rest van de vloeistof "schoon" .

Tot nu toen alleen sepiolite kunnen vinden bij industriele levenrancies, ben benieuwd of er ook een meer huis- tuin- en keuken variant te krijgen is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Poet
9 jaar geleden
http://www.intopets.co.uk/products/028327/Mayfield-Light-Weight-Cat-Litter?mn=14&pt=282%2C60%2C57&rg=12&sg=OR&st=pt&sf=latest&sd=DESC
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
sepioliet is meerschuim, waar de bekende oude wegwerp pijpjes van gemaakt waren.. ik zag dat het in de kattenbakvulling van Agriselect zit, via Picnic verkrijgbaar.. dat is dus 100% sepioliet. 1,28 per 7 kg, .. lijkt me voor jouw doeleinden geschikt, toch?
Het wordt ook als voederaanvulling gebruikt, dus het zal niet verder giftig zijn..
(of schelpenzand wat in vogelkooitjes gaat, dat zou dezelfde werking moeten hebben, denk ik.. )

Antwoorden (1)

Sepiolite is een kristalstructuur van gehydrateerde magnesiumsilica.

Door de kleine kanaaltjes in deze kristalstructuur kunnen daar andere moleculen in blijven vastzitten. Bovendien kan het magnesium plaatsmaken voor andere kationen die ook zo uit het water gezuiverd worden (maar laat dan wel magnesium in het water achter 'in ruil').

In zekere zin heeft het dus inderdaad een min of meer zuiverende werking.

Via internet zal je het wel kunnen vinden maar de vraag is of dat betrouwbaar webshops zijn.

Het wordt ook voor andere doeleinden gebruikt zoals in sommige soorten kattenbakvulling maar de vraag is dan weer hoe zuiver het is.

Kortom, je kan het eigenlijk een beetje overal en nergens kopen. Kijk of je betrouwbare verdeler kan vinden binnen de branche voor 'het winnen van extracten'. Of struin het internet af met een addon/tool die onderscheid kan maken tussen de min of meer betrouwbare en onbetrouwbare adresjes en laat er een deel van overkomen.

Of kijk eens waarom het per se sepioliet moet zijn. Want misschien bestaat er wel een alternatief. Misschien is sepioliet op zich ook goed of een gelijkaardig product zoals zeoliet, klei of harsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben inmiddels met de informatie die je gegeven hebt verder gaan zoeken. Een echte branche voor het winnen van extracten heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Wel ben ik erachter gekomen dat sepioliet in chinchilla zand verwerkt wordt. Hoe zuiver, daar ben ik nog niet achteraan gegaan. Ook ben ik naar andere kleipoeders gaan kijken. In de cosmetica wordt bentoniet klei poeder gebruikt. En in de keramiek koalien. Nog niet achter gekomen of deze klei soorten ook gebuikt kunnen worden om extracten te zuiveren.
Poet
9 jaar geleden
Het wordt gebruikt als kattenbakvulling. Zie link. Een versie zonder geurtje heb ik nog niet gevonden. De Nederlandse versie spreekt over "silicaat". Dat is wsl hetzelfde want sepioliet is namelijk een silicaat (zie bron). Maar weet ik niet zeker. http://www.tiendanimal.fr/sanicat-super-plus-sepiolite-litiere-pour-chats-aromatisee-p-7465.html?utm_source=Shopzilla&utm_term=Sanicat+Super+plus+s%E9piolite+liti%E8re+pour+chats+aromatis%E9e&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopzilla-vLengow http://nl.wikipedia.org/wiki/Sepioliet
Poet
9 jaar geleden
http://www.diertotaalservice.nl/shop/pages/product/10000076/10016359/ Deze zou het kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Silicaten en sepioliet is niet hetzelfde. Sepioliet is een silicaat maar dat betekent nog niet dat elk silicaat sepioliet is. ter vergelijking: keukenzout is een zout, maar dat betekent nog niet dat zeezout chemisch gezien identiek is.
Poet
9 jaar geleden
Jawel maar juist sepioliet is het silicaat dat die geurabsorberende eigenschappen heeft. Daarom is de kans erg groot dat het hier wel gaat om sepioliet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er zijn nog andere silicaten waarbij de kristalstructuur voor dezelfde of gelijkaardige eigenschappen zorgt.