Wat is sepioliet (sepiolite claypowder) poeder en waar kan ik het kopen?

Ik ben bezig met het winnen van pigmenten uit wilde planten. Om een extract te zuiveren moet ik het mengen met sepiolite clay powder. Hieraan blijven de vervuilende deeltjes hangen en is de rest van de vloeistof "schoon" .

Tot nu toen alleen sepiolite kunnen vinden bij industriele levenrancies, ben benieuwd of er ook een meer huis- tuin- en keuken variant te krijgen is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Sepiolite is een kristalstructuur van gehydrateerde magnesiumsilica. Door de kleine kanaaltjes in deze kristalstructuur kunnen daar andere moleculen in blijven vastzitten. Bovendien kan het magnesium plaatsmaken voor andere kationen die ook zo uit het water gezuiverd worden (maar laat dan wel magnesium in het water achter 'in ruil'). In zekere zin heeft het dus inderdaad een min of meer zuiverende werking. Via internet zal je het wel kunnen vinden maar de vraag is of dat betrouwbaar webshops zijn. Het wordt ook voor andere doeleinden gebruikt zoals in sommige soorten kattenbakvulling maar de vraag is dan weer hoe zuiver het is. Kortom, je kan het eigenlijk een beetje overal en nergens kopen. Kijk of je betrouwbare verdeler kan vinden binnen de branche voor 'het winnen van extracten'. Of struin het internet af met een addon/tool die onderscheid kan maken tussen de min of meer betrouwbare en onbetrouwbare adresjes en laat er een deel van overkomen. Of kijk eens waarom het per se sepioliet moet zijn. Want misschien bestaat er wel een alternatief. Misschien is sepioliet op zich ook goed of een gelijkaardig product zoals zeoliet, klei of harsen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100