Geven kaarsen veel warmte?

Geven kaarsen veel warmte? Natuurlijk is 'veel' een relatief begrip en is dichtbij een vlam warm. Maar geven kaarsen ook warmte en hoeveel/kun je dat berekenen?

2.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Ong. 80W aan warmte.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Een kaars gebruikt zuurstof en genereert CO2. Dat kan in een afgesloten, kleine ruimte benauwd aanvoelen. Dat benauwde gevoel kan soms (foutief) als warmte geïnterpreteerd worden. Andere tip:
Een kampeerderstruuk is dat wanneer je een metalen blikje, of een bloempot omgekeerd boven de kaars zet (zorg daarbij wel dat er voldoende zuurstof naar de vlam kan blijven gaan) dan verwarmt de kaarsvlam dat blikje of die bloempot. Die gaat vervolgens infrarood licht uitzenden waardoor een kleine ruimte (b.v. een tent, of een klein kamertje) wat warmer kan worden. In een tent moet je natuurlijk wel extra voorzichtig zijn met vuur !

Het beste antwoord

Nee. Als we voor het gemak even uitgaan van een kaars van paraffinewas (verbrandingswarmte ongeveer 48 kJ per gram), dan is het verbruik ongeveer 5,4 kJ per minuut, ofwel 90 joule per seconde, ofwel 90 watt – net zoveel als een felle gloeilamp. Tegen een lichtopbrengst die naar schatting tachtig keer lager is dan die van en gloeilamp.
Bij een kaars van stearine (verbrandingswarmte 40 kJ per gram) kom je uit op ongeveer 80 Watt.
SimonV