omdat je huidtemperatuursensoren dan relatief warm zijn door het warme water en het lauwe water als koud interpreteren.

Je voelt namelijk temperatuurverschillen en niet de daadwerkelijk temperatuur van het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook heeft het te maken met adaptie. Je huid past zich aan.

Je huid past zich aan aan het warme water.
Vervolgens moet je huid meer moeite doen om zich aan het lauwe water aan te passen. Waardoor het lauwe water kouder lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je raakt gewent aan het warme water dus als je het dan in wat kouder water doet voelt het koud aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende sensoren in de huid. De ene sensor is gevoelig voor temperatuurdaling, de andere voor temperatuurstijging. Stijgt de temperatuur van je hand snel, dan neem je warmte waar, en als de temperatuur weer daalt gebeurt het omgekeerde. Er is nog een derde receptor, de nociceptor die gevoelig is voor pijn, dus bij extreme hitte of koude kun je ook pijn voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huid werkt niet zoals een thermometer. Je gaat temperaturen vergelijken met elkaar. Daarom voel je eerst heel warm als je net in een bad gaat zitten en daarna voelt het kouder aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam werkt sterk met contrasten, de meeste (leefbare) omstandigheden vormen een basisgemiddelde waarvan je meetpunt vertrekt.
Dit geldt voor alle zintuigen.
Dus afwijkingen worden sterk benadrukt.
Het warme water heeft je ijkpunt wat hoger gelegd, daarom ervaar je het lauwe water als koud. vanuit lawaai ervaar je een normale geluidsdruk als rustig en na een dag volle zon duurt het even voordat je ogen aan de duisternis gewend zijn.
Zelfs met pijn is dat zo.
Als je bijvoorbeeld een erg pijnlijke ingreep hebt gehad is een minder pijnlijk onderzoek daarna veel beter te verdragen.
Zo had ik een EMG.
De elektroden naaldjes in de duimmuis zijn behoorlijk gevoelig (vind ik) en daar begon men mee.
De volgende electrode gingen in minder gevoelig gebied.
Dat is dan zeer gemakkelijk te verdragen.

Zo kun je met je hand de eieren uit een pannetje kokend water pakken als je eerst je hand onder koud stromend water houdt.
Het contact met het kokende(!) water is te kort om je hand voldoende op te warmen om pijn te veroorzaken.

Dit laatste RAAD IK AF om zelf te proberen, een procedurefout levert je een verbrande hand op!

Het geeft echter wel aan hoe merkwaardig zintuigen kunnen functioneren.