Van alle zichtbaar licht reikt rood licht het verst; hoe langer de golflengte (= hoe lager de frequentie), hoe verder het licht reikt. (bron 1)

Daar zijn voor een praktijktoepassing wel twee kanttekeningen bij te maken:

- het menselijk netvlies is niet voor elke kleur even gevoelig; het optimum ligt daar op 555 nm, in het midden van het kleurenspectrum, waar zowel de kegeltjes als de staafjes op je netvlies een kleur kunnen waarnemen (zie bron 2). Dit is een geel-groene tint.

- een lamp die gelijktijdig meerdere kleuren kan weergeven, geeft niet noodzakelijk op elke lichtfrequentie dezelfde lichtintensiteit. (bron 3, en onderstaande afbeelding als voorbeeld van 2 lichtbronnen)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Je beschrijft de feiten prima, maar ik mis een beetje de conclusie ?
Moet de vragensteller nu een lamp met rood licht kopen, of een geel/groene, of een RGB-led of toch juist een wit licht ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Merk ook op dat rood licht in water juist als eerste (!) verdwijnt.
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/5139