Kun je de druk op je kraan in de keuken verlagen door de hoofdkraan iets dichter te draaien?

erotisi
2 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wij hebben een reduceerventiel.
Toen we ons huis kochten was deze stuk en hebben we de monteur het laten maken.
Zonder dat ventiel kon ik de kraan nauwelijks openzetten. Water vloog over de spoelbak.

Antwoorden (1)

Nee. De druk is een kracht per oppervlakte-eenheid. Als je het oppervlak minder groot maakt dan zal op dat oppervlak nog steeds dezelfde druk staan.
Vergelijk het met een tafelblad: daarop drukt de atmosfeer met 1 atm druk. Als je het tafelblad halveert verandert de druk op dat halve tafelblad niet.

Keukenkraan openen
Als je keukenkraan opent, heeft dat wel effect op de druk. Er zal minder water stromen dan bij volle opening van de hoofdkraan. De ruimte erachter wordt dus langzamer gevuld. Of, indien gevuld, dan hoeft er minder water weg te stromen om plaats te maken voor het nieuw instromende water. De druk verderop zal dan minder zijn want per seconde hoeft er minder water langs.
.
Gesloten kraan: na verloop van tijd zal de waterdruk in de leiding overal hetzelfde zijn.
Kraan open: de druk zal direct na openen teruglopen vanwege de dichter gedraaide hoofdkraan.
Toegevoegd op 08 oktober 2021 13:57: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik zou hier een toevoeging doen (die overigens ook in de link staan).
Gesloten kraan: na verloop van tijd zal de waterdruk in de leiding overal hetzelfde zijn.
Kraan open: de druk zal direct na openen direct teruglopen vanwege de "dichtere" hoofdkraan.
erotisi
2 jaar geleden
Als je de hoofdkraan dichter draait komt er dan minder of dezelfde hoeveelheid water uit per seconde?