Werkt een magnetische waterontharder wel?

Je ziet regelmatig dure reclames voor waterontharders, die dan bestaan uit 2 magneten die je op de waterleiding schroeft. Op mij komt dat over als volstrekte flauwekul, geld uit de zak klopperij.
https://waterontharder.co/blog/nl/vergelijk-waterontharders-3/?aff_id=2&offer=209&clickid=VergelijkerOB&utm_source=Outbrain&utm_medium=Discovery&utm_campaign=EcoBooster_D_v1&utm_content=Wat+Zijn+De+Beste+Waterontharders+van+2021%3F&utm_term=Investing.com+%28Fusion%29_Investing.com+-+NL&OutbrainClickId=v1-9ed38c6c57df3032c38930faff1a17e8-0098a0ae051a1a238ee744a5a4771fc353-mztdcobrmvsdkljqgy4taljuhazgellbgy2dcllbha2dczdegq4tmmtdmq&name=PurchaseEco&dicbo=v1-9ed38c6c57df3032c38930faff1a17e8-0098a0ae051a1a238ee744a5a4771fc353-mztdcobrmvsdkljqgy4taljuhazgellbgy2dcllbha2dczdegq4tmmtdmq

2.2K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Ik heb er zelf weinig vertouwen in
MasterSword
2 jaar geleden
Ik vroeg laatst een loodgieter dezelfde vraag, en hij gaf een slimme opmerking.
Hij zegt: ik denk dat die magneten geen kalk kunnen tegen houden als het water loopt, misschien bij stilstaand water dat er iets gebeurt maar daar heb je niks aan zodra het water snel door de leidingen stroomt. vergelijking:
Je kunt je hand niet in het vuur houden ( dan verbrand je jou hand )
maar je kunt wel snel door het vuur bewegen ( dan merk je er niks van ) maar als het werkte dan had iedereen er een.
jc54
2 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat de aquacell in elk geval wél doet wat ie belooft. https://www.aquacell-waterontharder.nl/
Griffin
2 jaar geleden
Dure reclames voor waterontharders? moet dat niet reclames voor dure waterontharders zijn?
Griffin
2 jaar geleden
Ik zou haast zeggen, doe de proef op de som, neem een schoolkrijtje en een (neodynium)magneet, als het krijtje blijft hangen aan de magneet dan zit er misschien een kern van waarheid in, anders is het gewoon kwakzalverij(ik gok op het laatste)
Thecis
2 jaar geleden
@Griffin
Dat voorbeeld is natuurlijk onzin. Het gaat om calcium en magnesium ionen in water. Niet in gebonden toestand. Er is aangetoond dat het werkt. Er zit wel een grote maar aan:
1. Magneten moeten veel krachtiger zijn dan degene die verkocht worden.
2. Het effect is zeer tijdelijk. Uit mijn hoofd is het "bereik" ca 1.5 meter. Conclusie. Er zit een basis van waarheid in, maar hetgeen wat verkocht wordt, is gewoon onzin.

Antwoorden (2)

Magnetisme heeft iets magisch en er worden allerlei eigenschappen en krachten aan toegedicht. Zolang er geen overtuigend bewijs is voor de werking van magneet-waterontharders, kun je helaas alleen maar concluderen dat ze wel de inhoud van je portemonnee kunnen veranderen, maar niet de samenstelling van water.
escape
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Er is aangetoond dat het werkt. Er zit wel een grote maar aan:
1. Magneten moeten veel krachtiger zijn dan degene die verkocht worden.
2. Het effect is zeer tijdelijk. Uit mijn hoofd is het "bereik" ca 1.5 meter. Conclusie. Er zit een basis van waarheid in, maar hetgeen wat verkocht wordt, is gewoon onzin.
Na positieve verhalen uit de praktijk van mijn vader puur uit nieuwsgierigheid zelf eens geprobeerd. We hebben vrij hard water in huis.
Binnen no-time zat de nieuwe douchecel, net als de oude gewoon onder de kalk.

Proefondervindelijke conclusie: zo'n magneet werkt voor geen meter !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Er is aangetoond dat het werkt. Er zit wel een grote maar aan:
1. Magneten moeten veel krachtiger zijn dan degene die verkocht worden.
2. Het effect is zeer tijdelijk. Uit mijn hoofd is het "bereik" ca 1.5 meter. Conclusie. Er zit een basis van waarheid in, maar hetgeen wat verkocht wordt, is gewoon onzin.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
"het "bereik" ca 1.5 meter" ... tja... die van mij zit net na de hoofdkraan in de kelder. Sowieso ruim buiten die 1.5 meter dus.
Thecis
2 jaar geleden
Daarom had ik ook aan dat er een verschil zit tussen theorie en praktijk, zij het in andere bewoordingen (hetgeen wat verkocht wordt Is onzin).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
I know :-)