Kan je echt op basis van frituurvet 16.000 kilometer rijden?

Dat beweren twee jongens van de Universiteit Twente. Als ze hun sponsoring rond krijgen, dan gaan ze naar Mongolie rijden op frituurvet, als demonstratie van een bio-diesel generator. Zeggen ze. Kan dat echt werken? http://www.momentumfromwaste.nl/

Toegevoegd na 6 minuten:
Ze hebben een reactor ontwikkeld die frituurolie omzet in diesel, dus ze gaan niet proberen op het vet zelf te rijden, maar gaan proberen diesel te maken bv midden in rusland met hun eigen ontwerp bio-reactor..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Een dieselauto kan nu ook al zonder modificatie op lijnzaadolie of zonnebloemolie rijden. Gezien de bestandsdelen van frituurvet, zal dat dan ook wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de kippenslachterij gaan de karkassen e.d. naar een bedrijf, dat alle vlees van de botjes schraapt voor frikandellen en kroketten, de botten ondoet van alle olie en de rest wordt gebruikt voor de productie van beendermeel. De vrachtauto’s van dit bedrijf rijden op de olie.

In Bangkok (Thailand) moeten buurtbewoners van een bepaald district, hun vervuilde braad olie inleveren aan de politie, omdat de politie geen geld heeft voor benzine.

Of je er 16000 km op kan rijden is afhankelijk van de hoeveelheid. Op een liter frituurvet rijdt je misschien tussen 2 en 12 km.

Die jongens geen fundamentele uitvinding gedaan.
Want het bestaat over al. Ze rijden een rally en nemen waarschijnlijk een goede mobiele oliefilter mee voor frituurvet dat ze onderweg oppikken. Een bitterbal in je tank doet het minder goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt goed op frituurvet rijden, maar je auto stinkt dan wel naar een patatkraam.
In Zuid Afrika kun je dan gearresteerd worden, omdat je een Mc Donald geur verspreidt maar daar niet toe behoort.
Voor je het weet zit je dan bij twee Nederlandse vrouwen met een oranje jurkje aan.