Hoe kan een glas door hitte smelten en een bankbiljet wat er in zit, niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
? Voorbeeld ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zag dit verschijnsel in de documentaire over de brand in Volendam. Stond een gesmolten glas op de bar en het geld dat er in zat was nog intact
Griffin
3 jaar geleden
Glas smelt ergens tussen 700 - 1000°C en ontbranding van papier & katoen waar geld uit bestaat ontbrandt bij 400 °C Dus dat glas moet iets van een plastic beker zijn geweest, tenzij het glas luchtdicht afgesloten was (ontbrandings-driehoek)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je het glas verhit zal het smelten bij een temperatuur tussen 800 en 900 graden. Dat is dus vergaande roodgloeihitte. Een bankbiljet zal boven de 300 graden beginnen te verkolen en daarna spontaan ontbranden.

Antwoorden (1)

Bankbiljetten kunnen niet smelten. Die zullen bij een bepaalde temperatuur spontaan ontbranden. Als die temperatuur hoger is dan de smelttemperatuur van glas, krijg je het geobserveerde effect.
tinus1969
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Bankbiljetten kunnen niet smelten..."
Vertel dat eens aan een Australiër, of Canadees...
tinus1969
3 jaar geleden
@Griffin; leg eens uit,.
LeonardN
3 jaar geleden
https://newsfeed.time.com/2012/07/17/is-canadas-plastic-money-actually-melting/