Wat gebeurt er als geladen deeltjes op het aardmagnetisch veld worden botsen?

Wat voor reactie ontstaat er als bijv. een proton of elektron (van bijv. de zonnewind) in de Van Allen gordels komen. Wat doet het magnetisch veld met de deeltjes. Of wat gebeurt er met de magnetische gordels krijgen deze een lading?
En waar blijven al die deeltjes als ze gebotst zijn. Stapelen die zich op of worden die teruggekaatst?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het magnetisch veld van de aarde beschermt ons.
Dit schild vindt zijn oorsprong diep in de aarde. De buitenkern van de aarde bestaat vooral uit vloeibaar ijzer en zorgt voor een krachtig magnetisch veld dat ons omringt en tot ver in de ruimte reikt.
Dit veld beschermt ons tegen de straling die vrijkomt bij zonnevlammen en explosies in de buitenste atmosfeer van de zon.
Dankzij het magnetisch veld wordt het leven op het oppervlak van onze planeet niet verschroeid door deze energie-uitbarstingen. In plaats daarvan worden ze geabsorbeerd en afgebogen. We zien bewijzen van dit magnetisch veld in de kleurrijke lichtverschijnselen aan de hemel in de buurt van de noord- en zuidpool.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Als die deeltjes geabsorbeerd worden wat gebeurt er dan precies?