Verschilt de massa van een volle batterij met een lege?

Het gaat er niet om dat het waarschijnlijk heel weinig is, maar óf de massa veranderd.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

In een batterij vindt een chemische reactie plaats. Hierdoor gaan er elektronen lopen van de ene naar de andere kant van de batterij (als de batterij in een apparaat zit). Daarbij gaat geen massa verloren.
Dus een volle batterij is net zo zwaar als een lege batterij

Voor de detaillisten:
Aangezien er energie vrij komt, zou er ook wat massa moeten verdwijnen. Dit is echter zo onwaarschijnlijk klein dat het alleen met zéér nauwkeurige apparatuur te meten zou zijn.
-----
Voor degene die het zich afvragen. Een quick-and-dirty berekening.
Een penlight batterij (AA, alkaline) geeft ongeveer 9300 J aan energie. Die energie zit in de chemische structuur van de batterij.
https://www.allaboutbatteries.com/energy-tables.html

Via E = mc2 kan je dan dus uitrekenen om hoeveel massa dat gaat. m = E / c2 = 9360 / (300.000.000)^2 = 1.04 * 10^-13 gram. Dus de batterij verlies 0.000104 nanogram verlies in gewicht.
Toegevoegd op 27 december 2020 12:20: tekst
Thecis